„Nie to ważne w co się bawić, a jak i co się przy tym myśli i czuje.
Można rozumnie bawić się lalką, a głupio i dziecinnie grać w szachy.
Można ciekawie i z fantazją bawić się w straż, pociąg, polowanie, w Indian,
a bezmyślnie czytać książki.” – Janusz Korczak

Na wspólnie spędzony czas z dziećmi proponujemy Państwu kilka zabaw:

1. Piankolina
Materiały: pianka do golenia, 1 kg mąki ziemniaczanej, barwnik spożywczy )lub barwnik do jajek) i płyn do mycia naczyń
Sposób zabawy: mąkę wsypujemy do miski i dodajemy pozostałe składniki aż powstanie konsystencja ciastoliny. W zależności od tego jaką konsystencje chcemy osiągnąć, dodajemy mniej lub więcej pianki do golenia.
Zabawa na pół godziny gwarantowana.

 

2. Ciepło, zimno, gorąco
Materiały: zabawka
Sposób zabawy: chowamy daną rzecz w pomieszczeniu i za pomocą wyrazów ciepło-zimno informujemy dziecko czy jest coraz bliżej celu. Przy czym ciepło-cieplej-gorąco to dziecko kieruje się w dobrym kierunku a zimno-zimniej-mróz dziecko oddala się od poszukiwanej zabawki.

 

3. Gili gili
Sposób zabawy: Dzieci równocześnie pokazują to co opiekunka (rodzic) :
Myszka biegnie cicho,
Głośno chodzi słoń,
W górę skacze koza,
Pokaż swoją dłoń,
Tutaj usiadł motyl,
Zrobił gili gili,
skacze z palca na paluszek
i zniknął po chwili.
ps. kilka razy można powtarzać wyciągając dłonie.

 

4. Zamykamy – otwieramy
Sposób zabawy: zabawa polega na wybraniu owoców, warzyw, różnych przekąsek
Brzuszki mają ochotę zjeść owoce, jakie? jabłko, banan, kiwi
Zamykamy – otwieramy, zamykamy- otwieramy jabłko zjadamy mniam
Zamykamy – otwieramy, zamykamy – otwieramy banana zjadamy mniam
zamykamy – otwieramy, zamykamy – otwieramy kiwi zjadamy mniam
czy to marchew, czy to gruszka wszystko wpada tu do brzuszka – tutaj klaszczemy i na koniec masujemy brzuch

 

5. Rowerek
Sposób zabawy: dzieci pokazują równocześnie co opiekunka (rodzic)
Jedzie rowerek, kręcą się koła,
kto tak potrafi, kto jak ja zawoła,
e-jo, u- ła, i – tutaj dzieci wołają po opiekunce głośno.

 

6. Foliowy witraż
Materiały: folia (strecz, malarska), taśma klejąca lub malarska, farby, dowolne okno w domu (najlepiej balkonowe)
Sposób zabawy: Okno balkonowe oklejamy folią od góry do dołu wzmacniając dookoła taśmą. Najlepiej wybrać okno na które świeci słońce, będziecie mogli obserwować jak światło przebija się przez barwną szybę. Malujemy pędzelkami, odciskamy dłonie lub obrysowujemy. Obserwujemy naszą pracę i opowiadamy o rezultatach.
Twórcza i kreatywna zabawa dla całej rodziny.

 

7. Ćwiczenie usprawniające pracę dłoni.
Materiały: durszlak, sznurówki
Sposób zabawy: Dziecko przewleka przez dziurki w durszlaku sznurki tworząc swój własny wymyślony wzór np. sieć pająka.

 

8.Halo! Kto mówi ?
Materiały: zabawkowy telefon
Sposób zabawy: Weź telefon-zabawkę , którym twoje dziecko będzie mogło bawić się samo lub razem z tobą .
Powiedz” dzyń ,dzyń”, udając dźwięk dzwoniącego telefonu , i podnieś słuchawkę. Zacznij rozmowę z wymyśloną osobą (kimś , kogo dziecko zna np. babcią , dziadkiem , przyjacielem )i jednocześnie mów do dziecka . Możesz powiedzieć „Halo, dzień dobry , dziadku ” i zwrócić się do dziecka :”To dziadek dzwoni.” Rozmawiaj o tym , co robicie , co będziecie jeść , jakie macie plany na ten tydzień. Możesz być pewny ,że twój maluch zrozumie sens zabawy .
Gdy skończysz rozmowę powiedz :”Do zobaczenia ” i odłóż słuchawkę.
Daj telefon twojemu dziecku i zachęć je do takiej zabawy

 

9. Kostki lodu
Materiały: kostki lodu, woda, trochę soku pomarańczowego i malinowego
Sposób zabawy: najpierw trzeba przygotować kostki lodu w różnych kolorach. Wystarczy wymieszać wodę z sokiem pomarańczowym lub malinowym, przelać do foremek i włożyć na jakiś czas do zamrażarki.
Następnie wyjmij kostki z foremek i daj dzieciom do zabawy. Kostki są zimne i śliskie, trudno je utrzymać. Jak będzie wyglądała kostka, gdy dziecko spojrzy na nią pod światło.

 

10. A gdzie jest druga połowa
Materiały: pocztówki, nożyczki
Sposób zabawy: Potnij kilka pocztówek na połówki: w pionie, poziomie lub na skos. Jedną połówkę każdej pocztówki połóż na stole, pozostałe połówki rozłóż na podłodze. Dziecko bierze do ręki pierwszą połówkę i próbuje dopasować ją do odpowiedniej części leżącej na podłodze.
Dla starszych dzieci pocztówkę można pociąć na kilka mniejszych części.