Propozycje zabaw dla dzieci 2-2,5-letnich J

 

ZABAWY PLASTYCZNE:

 

1.„Wiosna za oknem”

Materiały:

-nożyczki,

-klej,

-kartki papieru,

-pisak

-skrawki materiału.

Wykonanie:

Materiał tniemy na małe kawałki. Na kartce rysujemy szablon kwiatka z łodyżką, szablon smarujemy klejem. Do szablonu przyklejamy materiał, zielony na łodyżkę i listka, inny kolor na kwiatka. Po wcześniejszej prezentacji prosimy dziecko, aby wykleiło kwiatka podobnie do naszego wzoru. Pamiętajmy, że dziecko ma dowolność w wyborze kolorów. Jeśli maluszkowi potrzebna jest pomoc możemy wskazać gdzie należy przykleić materiał.

  1. „Zajęcza girlanda”

Materiały:

-kolorowy papier/kartki,

-wata/chusteczki higieniczne,

-klej,

-nożyczki,

-taśma klejąca,

-dziurkacz,

-pisak/ołówek,

-tasiemka/sznurek.

Wykonanie:

Na kolorowych kartkach odrysowujemy szablony zajączka (3-6 sztuk,
w zależności od tego jak długą chcemy girlandę), następnie wycinamy.

Z waty lub chusteczek ugniatamy kuleczki(to będą nasze ogonki). Prosimy aby dziecko przyczepiło ogonek do zajączka. Następnie za pomocą taśmy klejącej przyczepiamy zajączka do tasiemki/sznurka. Jeśli mamy w domu dziurkacz to możemy zrobić małe dziurki w uszkach zajączka i przewlec przez nie sznurek.

Alternatywa:

Prosimy aby dziecko samo dorysowało buzię zajączka lub zaznaczamy kształty
i prosimy aby je pokolorowało.

Na buźce zajączka rysujemy różne minki np.: smutną, wesołą, z łezką, złą. Pytamy dziecko o danego zajączka i opisujemy to jak się czuje.

Zajączki mogą być w różnych kolorach, a zatem uczymy dziecko rozpoznawania barw.

Girlandę przyczepiamy do ściany/drzwi/szafy i co jakiś czas pytamy dziecko
o minkę zajączka, o kolor, i o części jego ciała, np.: gdzie ma nogę, ucho, ogonek.

                       

SLALOM

Ustawiamy w linii prostej kręgle w odległości 30 cm jeden od drugiego, jeśli nie mamy kręgli mogą to być zabawki, książki itp. Zadaniem dziecka jest przejść między kręglami tak, aby ich nie przewrócić

RZUCANIE PIŁECZKAMI

Rysujemy na ziemi linię, za którą ustawiamy dziecko. W pewnej odległości od dziecka rysujemy duże koło, zadaniem dziecka jest rzucenie piłeczki, woreczków do koła. Należy pamiętać o odpowiedniej odległości między linią a kołem. Można też użyć kartonowego pudełka lub kosza na śmieci i tam wrzucać np. kulki z ugniecionego papieru.

PODAWANIE

Ustawiamy dziecko w niewielkiej odległości od siebie i składamy jego ręce do przodu, na kształt łódki. Teraz rzucamy maluchowi do owej „łódeczki\” piłkę. Potem sami robimy „łódeczkę” i  prosimy dziecko aby wrzuciło piłkę do naszej łódeczki.

ZABAWA W ,,CO ZNIKNĘŁO?”

Zaczynamy od najmniejszej ilości przedmiotów, które kładziemy na stole przed dzieckiem (zaczynamy od trzech, potem przechodzimy do czterech, aż dojdziemy do pięciu przedmiotów). Spośród przedmiotów wybieramy jakieś zabawki czy rzeczy codziennego użytku, np. klocek, samochodzik, grzebień, lusterko. Pozwalamy dziecku patrzeć na przedmioty ułożone w odległości 10 centymetrów od siebie, nazywamy przedmioty a następnie, po upływie 10 sekund prosimy dziecko, aby zamknęło oczy i w tym momencie zabieramy jeden z przedmiotów. Potem prosimy malucha, aby otworzyło oczy i pytamy czego brakuje.

 

ZABAWA KOLORAMI

Potrzebujesz •farby plakatowe, akwarele •kartki z bloku, •kubek z wodą, •pędzle

Zabawa polega na tworzeniu kolorów

Zwilżamy kartę z bloku wodą, pędzlem umoczonym w farbie robimy kleks na kartce np. żółty następne nie czekając aż wyschnie robimy drugi np. niebieski  częściowo zamalowując pierwszy z połączenia dwóch kolorów powstanie trzeci. W ten sposób łączymy inne kolory tworząc „Zaczarowaną łąkę” .

 

DOMOWE PUZZLE

Bierzemy fotografię wyciętą z gazety lub kalendarza, naklejamy na karton. Po wyschnięciu przecinamy na 3-6 części – zachęcamy dziecko do ułożenia obrazka.

 

UKŁADANKA

Na kartonie obrysować kontury znanych dziecku rzeczy np. różnych klocków, kredki . Następnie odkładamy obrysowane rzeczy na bok i prosimy aby dopasowało daną rzecz do konturu.

 

PRZEWLEKANIE

W kawałku tektury robimy otwory tak duże aby można było swobodnie przewlec np. wstążkę, gruby sznurek, włóczkę. Dziecko przewleka np. wstążkę przez otwory tworząc własne wzory.

 

Zabawy dla 2- 3 latków

ZABAWY ROZWIJAJĄCE MOTORYKĘ MAŁĄ:

Wszelkie zabawy wymagające manipulacji palcami, trenujące precyzję chwytu.

-Rysownie, kolorowanie, dorysowywanie, łączenie w pary, szukanie podobieństw i różnic to zabawy przygotowujące dziecko na nauki pisania i czytania.

Poniżej załączam przykładowe szablony do wykorzystania. Są tu kolorowanki, wyklejanki oraz zabawy w memo.

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/

– Zabawy piaskiem kinetycznym. Przepis na domowy piasek kinetyczny: 8 szklanek mąki, 2 szklanki oleju, laska kredy dla zabarwienia starta na tarce.

Można zrobić domową piaskownicę  z miski- z wykorzystaniem piasku, foremek, łopatek i wiaderek.

 

ZABAWA W OPARCIU O EMOCJE:

Maski uczuć

Emocje to temat bardzo ważny, ale trudny do przebrnięcia z małymi dziećmi. Każdy z nas wie, że o emocjach trzeba rozmawiać, dobrze jest nauczyć się ich rozpoznawania i radzenia sobie z nimi. Dlatego dla dzieci najlepszym sposobem na omówienie tematu jest forma zabawy.

Podczas zabawy z maskami, można również pobawić się w gimnastykę buzi i języka, to doskonałe ćwiczenie logopedyczne. Wspólne strojenie min wprawia też w doskonały nastrój.

Przy okazji pokazywania różnych masek możemy z dzieckiem porozmawiać, kiedy czujemy się szczęśliwi, co sprawia nam radość… Co powoduje, że czujemy smutek, dlaczego go odczuwamy… Jakie sytuacje budzą w nas złość?  Jak się zachowujemy, gdy jesteśmy źli? Jak wygląda wtedy nasza twarz, nasze ręce, co się dzieje z naszym głosem? Co możemy zrobić, gdy odczuwamy złość?

Takie rozmowy najlepiej prowadzić spontanicznie, pomagać dziecku nazywać uczucia, a także podpowiadać sposoby na rozładowanie emocji jeśli dziecko sobie z nimi nie radzi. Wbrew pozorom, maluch zaczerpnie wiele mądrości z takiej zabawy, a zwłaszcza, jeśli co jakiś czas będziemy do niej wracać. Tylko rozmowa o tym jak możemy sobie radzić z emocjami, może dziecku pomóc w samodzielnym radzeniu sobie ze smutkiem, złością czy rozczarowaniem…

Możemy dziecku również zadawać pytania i prosić o pokazanie lub nazwanie, które z uczuć towarzyszy mu gdy:

-dostanie niespodziankę

-ktoś się z niego śmieje

-przewróci się lub uderzy i coś go boli

-gdy rodzice nie pozwalają oglądać dłużej bajki

-jest głody

-rodzice go chwalą

-gdy przegra w zabawie, konkursie czy grze planszowej

-gdy wygra w konkursie

-gdy się czegoś boi

  Kontynuując zabawę, warto opowiedzieć co sprawia, że czujemy się szczęśliwi, oraz zapytać co dziecku sprawia radość. Postarajmy się znaleźć kilka wspólnych wspomnień, w jakich sytuacjach razem czuliśmy się szczęśliwi i o to samo poprośmy dzieco. 

6 masek: radość, smutek, krzyk, nastrój “głupkowaty”,  irytacja oraz złość.

Szablony do wykonania masek: https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/zabawa-w-emocje-maski-uczuc/

 

ZABAWY LOGICZNE- DOPASOWYWANKI

Prosta zabawa logiczna rozwijająca analizę i syntezę wzrokową. Podoba się maluszkom, przedszkolakom i straszakom, a wszystko zależy od stopnia zaawansowania i przygotowania zabawy.

Jak się bawić? Wyszukaj w pokoju np. autka. Rozłóż je na łóżku. Następnie ułóż samochody wg wielkości (nauka dopasowywania, szeregowania na podstawie doszukiwania się różnic w wielkościach, trening spostrzegawczości oraz koncentracji uwagi). W zabawie można wykorzystać również lalki, kucyki, klocki, a także szeregować wg innych cech niż wielkość.

Następnie odrysuj wybranym samochodom miejsca parkingowe tak by trzeba było wszystkie auta odpowiednio zaparkować na pasujące miejsce parkingowe. Na kartonie odrysuj flamastrem kontur wybranych autek (bądź innych zabawek) oraz wspólnie z dzieckiem dopasuj do kształtu daną zabawkę.

 Wskazówka: Taka wspólna rodzinna zabawa, to bardzo dobrze spędzony czas.  Dla jeszcze młodszych dzieci wystarczy odrysować trzy lub cztery łatwe do rozpoznania przedmioty i spokojnie dziecko sobie poradzi. Ważne jest również, aby maluch nie miał zadań zbyt łatwych, bo będą szybko się nudzić i nie dadzą możliwości pobudzenia myślenia i kombinowania. Próbujmy czasem tworzyć wyzwania trochę ponad siły naszych dzieci, a możemy się nieźle zaskoczyć ile już nasze dzielne maluchy potrafią.

Załączniki

  • 1 jpg 002
    Rozmiar pliku: 609 KB