Gra Memory z pokrywek

Materiały i przybory:

-12 jednakowych pokrywek z jedzenia dla maluchów lub zwykłych

– naklejki piankowe lub zwykłe, obrazki ze zwierzątkami, kolorami, kształtami, koniecznie po dwa identyczne

  1. Wybieramy pokrywki z jednakowymi wzorkami.
  2. W środku każdej z pokrywek przyklejamy naklejki- po dwa jednakowe wzory i gra memory jest gotowa J

Gra memory rozwija pamięć.

 

Memo słuchowe 

Zrobione z pojemniczków po zabawkach z kinder niespodzianek. Zabawa kieruje uwagę dziecka na świat dźwięków, pozwala zdobyć doświadczenie w odbiorze bodźców płynących z otoczenia. Uczy identyfikacji i różnicowania podanych bodźców słuchowych a przede wszystkim kształci pamięć słuchowa.

Materiały i przybory:

  • 16 pojemników po zabawkach z kinder niespodzianek
  • 2 spinacze biurowe
  • 2 kostki do gry
  • surowy makaron typu spagetti
  • 2 szklane kulki
  • ryż
  • 4 guziki
  • 6 małych muszelek
  • kilka małych koralików

Zgromadzone drobiazgi wkładamy do przygotowanych jajeczek tak by uzyskać 8 par jednakowo brzmiących pojemników. Dzieci biorące udział w zabawie kolejno próbują znaleźć po dwa tak samo brzmiące jajeczka.

 

Sensoryczne rolki

Zabawa w dotykanie różnych faktur jest niezwykle cennym doświadczeniem dla małego dziecka. I nie trzeba wcale wiele zachodu by zaspokoić jego ciekawość w pojmowaniu świata wszystkimi zmysłami.

Materiały i przybory:

  • rolki po papierze toaletowym
  • klej
  • skrawki różnych materiałów
  • pianka kreatywna
  • papier samoprzylepny
  • nożyczki

Rolki po papierze oklejamy różnymi w dotyku materiałami, pianką, śliskim papierem.Rolki można również zawiesić na oparciu krzesła. Powstanie wtedy domowy plac zabaw dla malucha!

 

Wierszyki Masażyki

 

Aby było nam wesoło

Aby było nam wesoło,

masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa,

ładne czoło Kasia ma!

Teraz oczy, pod oczami,

i pod nosem, pod wargami.

Język w górę, raz i dwa,

ładny język Kasia ma.

Uśmiech – ryjek, uśmiech – ryjek,

zaraz buzia się ożywi!

Raz i dwa, raz i dwa,

ładną buzię Kasia ma!

Pogładź główkę, tylko… swoją!

brodę, nosek oraz czoło.

Poszczyp teraz swoją twarz,

popatrz na mnie, czy mnie znasz?

Powiedz: tata, mama, lala,

zanuć lali: la- la- la – la.

Otwórz buzię, zamknij ładnie,

bo Ci mucha w gardło wpadnie!

W buzi język i ząbeczki,

tam wpadają cukiereczki!

Otwórz buzię, zamknij oczy!

zaraz tam cukierek wskoczy!

Raz i dwa, raz i trzy!

Czy to Kasiu jesteś Ty?

 

Babcia placek ugniatała

[B. Kołodziejski]

Babcia placek ugniatała, (Naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi)

wyciskała, wałkowała. (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie)

raz na prawo, raz na lewo. (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)

Potem trochę w przód i w tył,

żeby placek równy był.

Cicho… cicho… placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem)

w ciepłym piecu u babuni.

A gdy będzie upieczony (głaszczemy dziecko po plecach)

każdy brzuch zadowolony.

 

Drzewa

Drzewom we włosy dmucha wiatr, (dmuchamy we włosy)

A deszczyk kropi: kap, kap, kap! (delikatnie pukamy palcami w plecy)

Leci listek, leci przez świat, (wodzimy opuszkami palców po plecach)

gdzieś tam, na ziemię cicho spadł. (lekko naciskamy jedno miejsce)

Leci drugi, leci trzeci! (wędrujemy opuszkami palców dwa razy)

Biegną zbierać listki dzieci. (uderzamy piąstkami w plecy)

No, a potem wszystkie liście, (szybko stukamy wszystkimi palcami)

układają w piękne kiście. (głaszczemy po plecach)

 

Fryzjer (W. Chotomska)

Od poniedziałku aż do soboty,

fryzjer ma bardzo dużo roboty.

W poniedziałki -robi przedziałki,

we wtorki – strzyże kędziorki,

w środy – goli brody,

w czwartki, piątki i soboty

kręci paniom papiloty.

A gdy skończy się fryzjerski tydzień

fryzjer w niedzielę za miasto idzie.

Siada pod drzewkiem, w zielonym cieniu

i te piosenkę gra na grzebieniu.

Robię przedziałki – w poniedziałki,

strzygę kędziorki- we wtorki,

golę brody- we środy,

a kręcę paniom papiloty

we czwartki, piątki oraz soboty.

 

Idą słonie

Idą słonie, (na plecach dziecka kładziemy na zmianę całe dłonie)

potem konie. (piąstki)

Panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące)

z gryzącymi pieseczkami. (szczypanie)

Świeci słońce, (dłonią zataczamy kółka)

płynie rzeczka, (rysujemy linię)

pada deszczyk. (wszystkimi palcami)

Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)

 

Idzie myszka

Idzie myszka do braciszka. (idziemy palcami prawej ręki po lewej ręce)

Tu wskoczyła. (szybko wsuwamy rękę pod pachę)

Tu się skryła. (wsuwamy rękę w rękaw)

 

Idzie pani, wietrzyk wieje

Idzie pani: tup, tup, tup, [Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących]

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, [delikatnie stukamy zgiętym palcem]

skacze dziecko: hop, hop, hop, [naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach]

żaba robi długi skok. [z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę]

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, [dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka]

kropi deszczyk: puk, puk, puk, [delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami]

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup, [Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”]

a grad w szyby łup, łup, łup. [lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści]

Świeci słonko, [gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym]

wieje wietrzyk, [Dmuchamy we włosy dziecka]

pada deszczyk. [z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy]

Czujesz dreszczyk? [leciutko szczypiemy w kark]

 

Imię

Tu ma (imię) rączki, tu ma … nóżki.

To jest … brzuszek, a to paluszki.

Na buzi jest oczko, uszko, nosek, minka,

a z tyłu są plecki, a na głowie czuprynka!

 

Kominiarz

Idzie kominiarz po drabinie niesie ……(imię dziecka, z którym się bawimy) w pelerynie.

(idziemy palcami od brzuszka do szyi dziecka)

Tu zapuka puk, puk, puk (pukamy palcem w czoło dziecka)

Tu zadzwoni (delikatnie pociągamy za jedno uszko)

Dzyń, dzyń, dzyń (drugie uszko…)

A dzień dobry (łaskoczemy palcem w podbródek)

Panie Gilu (łapiemy za nosek)

 

Lata mucha…

Lata mucha koło ucha.

Lata bąk koło rąk.

Lecą ważki koło paszki.

Lata pszczoła koło czoła.

Lata mucha koło brzucha.

Lecą muszki koło nóżki.

Biegną mrówki koło główki.

Pełznie gąsieniczka dokoła policzka.

 

List do babci (zabawa czeska, oprac. M.Bogdanowicz)

[Dziecko siedzi zwrócone do nas plecami, masujemy jego plecy- „wygładzamy papier listowy”]

Kochana babciu. [Piszemy palcem na plecach dziecka]

KROPKA. [z wyczuciem naciskamy plecy w jednym miejscu]

Piszę Ci, że [kontynuujemy pisanie]

mamy w domu kotka.

KROPKA. [znów stawiamy kropkę]

Kotek chodzi, [kroczymy palcami]

kotek skacze, [„skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach]

kotek drapie, [delikatnie drapiemy dziecko po plecach]

kotek chrapie. [opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie]

Składamy list [krzyżujemy ręce dziecka]

Naklejamy znaczek [dotykamy jego czoła wewnętrzną stroną dłoni]

I zanosimy na pocztę [bierzemy dziecko na ręce i spacerujemy z nim]