PROPONUJE CIOCIA DOROTA

  1. Rozmowa z dziećmi na temat zmieniającej się pory roku w okresie wczesnowiosennym. Przybliżenie dzieciom zmian zachodzącym w przyrodzie.

                Tworzymy kącik przyrodniczy: wspólne sadzenie rzeżuchy i kiełków rzodkiewki. dzieci wsypują nasionka do przygotowanych pojemników przez rodziców. wspólne podlewanie i patrzenie jak rosną roślinki po urośnięciu próbowanie i poznawanie nowych smaków.

  1. malowanie przez dzieci tulipanów {rodzic kroi ziemniaka na pół dziecko macza ziemniaka w farbie i robi stempelek a paluszkiem w farbie robi łodygę i listek}
  2. zabawa makaronem robienie naszyjnika z makaronu dzieci przewlekają makaron sznurkiem {prezent dla mamy , babci} .
  3. mieszanie kolorów zabawa w barwienie. Ponieważ zbliżają się święta wielkanocne można stworzyć piękne pisanki .potrzebujemy waciki kosmetyczne pędzelek farby lub barwnik do jaj i odrobinkę wody{ kolory czerwony żółty i niebieski}Dziecko nabiera pędzlem zabarwioną wodę i nanosi ją na waciki. obserwujemy jak łączą się kolory i jakie barwy powstają po zmieszaniu kolorów. nasączone kolorami waciki zostawiamy do wyschnięcia .po wyschnięciu możemy przykleić do wykałaczki i będziemy mieli wielobarwną pisankę na patyku .
  4. balonowe gniotki

Samodzielne wykonanie gniotki to dla dzieci duża frajda .Na początku wsypujemy mąkę do wysokości 1\2 butelki najlepiej robić to przez lejek, poruszając w środku słomką lub wykałaczką aby przesypywała się bez zastojów. Następnie dmuchamy balon, skręcamy go i zakładamy na butelkę. Teraz wystarczy butelkę obrócić w taki sposób, aby mąka przesypała się do nadmuchanego balona .Wypełniony mąką balon ściągamy z butelki spuszczamy powoli powietrze związujemy go i zabieramy się na dekorowanie. Na czubku głowy gniotka przywiązujemy włóczkę i rysujemy markerem buzię.

Dobrej zabawy!

PROPONUJE CIOCIA ANIA

  1. Tajemniczy koszyk – poznajemy rodzaje jajek
    Opis:
    Do dużego koszyka wkładamy różne rodzaje jajek np. gotowane na twardo, pisanka, jajko z niespodzianką, jajko sikawka, jajko ze styropianu. Koszyk przykrywamy chusteczką. Dzieci wkładają rękę do koszyka i rozpoznają rodzaj jajka oraz mówią do czego służy.
  2. Praca plastyczna – wyklejanie pisanki
    Opis:
    Wyklejanie jajka narysowanej pisanki kawałkami kolorowego papieru lub kolorowej włóczki.
  3. Tworzymy domowy instrument
    Opis:
    Do butelki po wodzie wsypujemy różne ziarenka np. groch, kasza, kukurydza, cukier.
  4. Zabawa ruchowa
    Opis:
    Podrzucamy nadmuchane balony w różnych kolorach np. żółty, czerwony, zielony. Dziecko dopasowuje do koloru balonu np. owoc lub zabawkę z otoczenia.
  5. Eksperyment – sprawdzamy czy jajko potrafi pływać
    Opis:
    Do pojemnika z wodą wrzucamy dwa jajka: ugotowane na twardo i styropianowe. Sprawdzamy, które utrzyma się na powierzchni wody, a które zatonie.

Miłej zabawy!

PROPONUJE CIOCIA MARIOLA

Kalendarz pogodowy

Codziennie dzieci wraz z rodzicami obserwują( przez okno z balkonu) zmiany zachodzące  w przyrodzie ( rozpoznawanie niektórych zwiastunów wiosny (przebiśnieg, krokus, bazie, pączki na drzewach ), określają występujące zjawiska atmosferyczne (świeci słonko , niebo niebieskie, wieje wiatr , pada deszcz, słonko za chmurkami). Dzieci mogą rysować swoje obserwacje bezpośrednio na kalendarzu, przypinać lub naklejać wcześniej wykonane karteczki przedstawiające zaobserwowane zjawiska pogodowe. Utrwalamy również w ten sposób  nazwy dni tygodnia.

Poznajemy kwiaty wiosny: Żonkil ,Krokus ,Tulipan itp.

Możecie  Drodzy rodzice założyć z dziećmi ogródek zielony. Możecie wykorzystać kwiatki cebulkowe jak ; Żonkile , Tulipany, ale również nasionka np. owies , kwiatki  lub zioła. Wystarczy do pojemniczków, chociażby po śmietanie czy jogurcie,  nasypać z dziećmi  ziemi i zasadzić cebule czy zasiać nasionka. Kochani  zostawiam to ,waszej rodzicielskiej inwencji. Ale codziennie wraz z dziećmi podlewamy zasadzone roślinki i obserwujemy co dzieje się w naszym ogródku.

Wiosenna łąka

Rączkami malujemy zieloną trawkę  na całej kartce A4 , następnie paluszkami stawiamy małe kropeczki z kolorowych farb i mamy wiosenną łąkę. 

Dzieci mogą też gotowe bądź narysowane przez rodziców rysunki kwiatów kolorować lub wyklejać krepiną , kaszą itp.. Mogą również te kwiaty zasadzić na łące.

Kiedy wiosna przyjdzie do nas

1.Kiedy wiosna przyjdzie do nas

roześmiana i zielona.

Razem z wiosną wszystkie dzieci

zaśpiewają tak:

Ref:

Zielona trawa, zielony mech,

zielona żaba rechu, rechu, rech.

Zielona trawa, zielony mech,

zielona żaba rechu, rechu, rech.

2.Rośnie trawa, rosną liście,

rosną szybko dzieci wszystkie.

Przyleciały już bociany

i klekocą tak:

Ref:

Zielona trawa, zielony mech,

zielona żaba rechu, rechu, rech.

Zielona trawa, zielony mech,

zielona żaba rechu, rechu, rech.

3. W lesie kwitnie już zawilec,

obudziły się motyle.

A wieczorem nad łąkami

słychać żabi śpiew.

Ref:

Zielona trawa, zielony mech,

zielona żaba rechu, rechu, rech.

Zielona trawa, zielony mech,

zielona żaba rechu, rechu, rech.

https://www.youtube.com/watch?v=9tTpzKWzFps

PROPONUJE CIOCIA EWA

Zabawa 1 – oglądanie zielonych warzyw (ogórek, sałata, liście kapusty, brukselka, zielona papryka, szczypiorek), wąchanie i nazywanie.

Przyglądanie się ilustracjom zwierząt w kolorze zielonym (żaba, pasikonik, krokodyl), nazywanie tych zwierząt. Wyjaśnienie dzieciom, że zielony kolor pomaga zwierzętom ukryć się w otoczeniu.

 Zabawa 2 – wysłuchanie fragmentu wiersza „Gramy w zielone”:

GRAMY W ZIELONE W.Broniewski

Proszę o zielone!

Zaklekotał bociek

Do zielonej żabki

Co siedziała w błocie.

Pytamy dzieci:

  • czy zielona żabka będzie chciała bawić się w zielone z bocianem?

Zabawa 3 – „Co jest zielone?”

  • Kto ma na sobie coś zielonego niech podniesie rękę do góry i pokaże.
  • Proponuje dzieciom, aby odszukały przedmioty w kolorze zielonym i nazwały je.

 Zabawa 4 – zabawa dydaktyczna o charakterze badawczym.

Skupiamy uwagę dzieci na dwóch przezroczystych naczyniach z wodą. W jednym rozpuszczamy farbę żółtą, a w drugim farbę niebieską. Następnie przelewa farbę niebieską do żółtej. Zadaje dzieciom pytanie:  jaki kolor otrzymamy jeżeli połączymy kolor żółty z niebieskim?

Zabawa 5 – praca plastyczna.

Wypełnianie konturu warzyw zieloną farbą, lub zamalowywanie kartonów plamami w kolorze zielonym (rozwodnione, nasycone).

Zabawa 6 – Dzieci szukają przedmiotów w kolorze zielonym. Przyglądają się roślinom.

Zabawa 7 – wysłuchanie wiersza „Barwa zielona”:

 

BARWA ZIELONA Anna Natorff

To ja wiosnę wam przynoszę – do ogródków, lasów proszę.

Ja w doniczkach rosnę sobie i mieszkania wasze zdobię.

Kiedy oczy masz zmęczone – odpoczywaj, patrz w zielone

Łąki, pola pełne trawy zapraszają do zabawy.

Fanty nawet ustalone, kiedy przegra ktoś w zielone.

 

Zachęcanie dzieci do wypowiedzenia się na temat wiersza:

  • Co mówi do nas zielona barwa?
  • Gdzie możemy ją zobaczyć?