Aktualności - Żłobek 58 | Żłobek nr 58

Odpieluchowanie dziecka – pomoc dla rodzica

Odpieluchowanie – kiedy i jak zacząć? 

Dawniej trening nocnikowy zaczynał się wcześniej było to spowodowane rodzajem pieluszek- tetrowe- wielorazowe co wpływało na:

-inne odczucia dzieci – świadomość bycia mokrym większa niż przy wchłaniających mocz jednorazówkach

– motywacja mam-piorących i prasujących tetry.

Warto zwrócić uwagę na oznaki gotowości dziecka do odpieluchowania. Pojawiają się między 4-36 m.ż.

Można wymienić ponad 20 takich sygnałów, najważniejsze to:

zwiększenie pojemności pęcherza– czyli coraz dłuższe momenty (min 2h) w ciągu dnia z suchą pieluszką (wstanie z drzemki). Pojemność wzrasta między 18 a 24 m.ż. Kontrola pęcherza ze świadomością całkowitego jego opróżniania pojawia się przeciętnie w okolicach 18m.ż. a znacząco między 2-3 r.ż. (wg Brazeltona badania z 62 r. Mielinizacja ścieżek piramidowych do pęcherza i jelita nie jest ukończona przed 12-18 m.ż.),

–  świadomość wypróżnienia się sygnalizowana słowami, wyrazem twarzy albo przez szukanie intymnego miejsca do załatwienia się, chowanie, żeby zrobić kupkę, zmiana zachowania przed zrobieniem siku (wiercenie, zaciskanie nóg, dotykanie pieluszki),

odczuwanie dyskomfortu po zrobieniu kupki lub siusiu- przez komunikowanie, że chce być przebrane,

komunikowanie prostych potrzeb fizjologicznych (jestem głodny, za ciepło lub tuż przed, że chce kupkę lub siusiu),

znajomość słownictwa związanego z odpieluchowaniem (pielucha, siusiu, kupka etc) i zainteresowanie tematem, że chce posiedzieć choćby w ubraniach na nocniku, podąża za Tobą, gdy korzystasz z toalety i ciekawi je to, czasem kusi wizja dorosłych majtek a nie pieluchy,

-stabilne siadanie i wstawanie, chodzenie bez pomocy, podstawowe umiejętności związane ze zdejmowaniem i podciąganiem spodni (ta umiejętność jako ostatnia nabywana, a jeśli opiekun będzie pomagał – niekonieczna dla powodzenia procesu).

To, kiedy zacząć?

Im młodsze dziecko tym dłużej trwa nauka. (zależy od gotowości rodzica do jeżdżenia na mopie :).

Czasami od 18 miesięcy taka nauka trwa nawet 16 miesięcy -badania pokazują niewiele korzyści z odpieluchowania przed 27 m.ż. (2 lata i 3 m-ce)

Najpewniejsze jest pierwsze lato po drugich urodzinach!!!(czyli jeśli dziecko urodziło się w sierpniu poczekać nawet na cieplejsze miesiące wiosenne.)

Czy warto się spieszyć? 

Dane konsekwencji wczesnego odpieluchowania nie są jednoznaczne. Jeśli przebiega to w pozytywnej atmosferze bez straszenia lub karania za wpadki nie ma ono negatywnego wpływu na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka.

Eksperci nie są zgodni czy i jaki konkretnie wiek odpieluchowania ma związek z późniejszym kontrolowaniem zwieraczy.

Fizjoterapeuci zwracają uwagę, że dzieci niegotowe do odpieluchowania, ale chętne do współpracy w tym temacie z rodzicami zaczynają używać innych grup mięśniowych niż powinny- co może mieć negatywny wpływ na pracę mięśni dna miednicy (OLGA Trybel/Fizjolady).

Jednym z negatywnych objawów zbyt wczesnego odpieluchowania są zaparcia – pojawić się mogą w pierwszych 6 m-cach od odpieluchowania. Czasami w takiej sytuacji pomaga powrót do pieluszki w celu zdjęcia stresu z dziecka.

Odpieluchowanie w żłobku.

Jeśli dziecko zaczęło chodzić do żłobka i widzimy jego gotowość warto porozmawiać z opiekunkami w celu ustalenia wspólnej drogi. Dobrze, kiedy proces odpieluchowania przebiega w domu i żłobku.

W młodszych grupach panie sadzają dzieci co jakiś czas na nocniku by przyzwyczaić je do tego sposobu załatwiania potrzeby. Robią to najczęściej po posiłkach i przed spaniem.

W starszych grupach powyżej 2 r.ż.  można już puszczać dzieci w majteczkach-po ustaleniu z rodzicami- trudniejsze jest odzwyczajenie od pieluszki tylko w żłobku, ponieważ opiekunka ma kilkoro- kilkanaście dzieci do zaopiekowania- stąd potrzebna jest współpraca rodziców z opiekunkami.

Najlepsza pora to wiosna i lato- ciepłe miesiące- warto duży zapas ubranek przynosić do żłobka – z czasem ubranek na zmianę będzie mniej potrzebnych.

Panie dopytują czy dzieci nie chcą siusiu- dosyć często. Zakładane są pieluszki do spania i podczas spaceru, kiedy jest zimno- opiekunki już znają swoich wychowanków i wiedzą, które już dłużej wytrzymuje bez siusiania.

Bacznie też obserwują mowę ciała– malec na chwilę przestaje się bawić, łapie się za pupę, chowa w kąt. Wtedy warto wysadzić dziecko, aby „wyprzedzić „wypróżnianie.

Ważne, aby pamiętać:

To dziecko decyduje, kiedy chce siedzieć i kiedy chce korzystać z toalety.

Dorośli nie mogą zmuszać czy nakazywać co najwyżej zachęcać.

Jedno dziecko będzie się panicznie bało nocnika, inne będzie chciało na nim siedzieć non stop – tu rola opiekunów, aby przedstawić tę nową sytuację w przyjacielski sposób.

Dziecku w żłobku jest łatwiej, ponieważ uczy się od innego dziecka. Pamiętajmy, aby trening nie przysłonił innych czynności w ciągu dnia.

Dajmy im odpocząć od nocnika – przerwa pozwala na zaciekawienie a nie znudzenie.

Nocnik- konkretnie w łazience– później dziecko może zapamiętać, że może robić kupkę w salonie, w łazience- w wannie czy pod prysznicem, na dywanie i dziwi się czemu rodzic się tym nagle niepokoi.

Nie wolno dziecka karcić słownie czy fizycznie- absolutnie. Pokazujemy w sposób przyjazny a nie wymuszony i agresywny.

Pomocne w odpieluchowania bywają książeczki np.:

Ale kupa! Co masz w pieluszce? – Guido van Genechten,

Kicia Kocia Na nocniku – Anita Głowińska

Tosia i Julek robią siku (nie) tacy sami – Boćko-Mysiorska Magdalena

Czyj to nocnik? -Zbigniew Dmitroca

Nocnik nad nocnikami. Chłopiec / Dziewczynka – Frankel Alona

 

Bibliografia:

Toilet training-The Brazelton Way, Brazelton t. Berry; 2004 r.

www.wymagajace.pl/odpieluchowanie-cz-i-kiedy-zaczac/

Karla Orban RB – zaparcia nawykowe i moczenie – konferencja dla profesjonalistów- 2020

Przewiń do góry
Przejdź do treści