Aktualnosci | Żłobek nr 5

ABC ZDROWIA DZIECKA

ABC ZDROWIA DZIECKA

 

Lekarze twierdzą, że dziecko ma prawo łapać infekcje dróg oddechowych nawet 6–8 razy w roku. W ten sposób jego niedojrzały układ odpornościowy ćwiczy się
w walce  z chorobą, a także się wzmacnia. Aby jednak przeziębień i zachorowań było mniej, warto wprowadź do codziennego życia sześć podstawowych zasad:

  1. Ruch na świeżym powietrzu. Gdy maluch biega na świeżym powietrzu, jego organizm działa na przyspieszonych obrotach: serce bije szybciej, krew krąży sprawniej a tlen dociera do najdalszych zakamarków ciała. Dzięki temu ciało pozbywa się toksyn,  a produkcje endorfiny (hormonów szczęścia).
  2. Odpowiedni strój. Dzięki oddychającym, termicznym ubraniom, które łatwo zdjąć lub włożyć, malec nie zmarznie ani się nie przegrzeje. Mamy tendencję do ubierania dzieci zbyt ciepło, a przecież kilkulatek rusza się o wiele więcej i intensywniej, niż dorośli. Pamiętajmy więc o stroju wielowarstwowym tzw. na cebulkę.
  3. Zbilansowana dieta. Od tego, co malec ma na talerzu, w dużej mierze zależy jego dobre lub złe samopoczucie oraz zdrowie. Pamiętaj, zimą dziecko potrzebuje więcej ciepłych, gotowanych potraw, które rozgrzewają „od środka”. Do picia, zamiast wychładzających soków z cytrusów, zaproponuj ciepły kompot. Urozmaicisz smak, dodając cynamon, imbir czy kardamon – przyprawy te nie tylko działają wirusobójczo, lecz również rozgrzewają.
  4. Odpowiednia temperatura pomieszczeń, wietrzenie i nawilżanie pomieszczeń. Błona śluzowa dróg oddechowych dziecka będzie skuteczniej je chronić przed wirusami, jeśli zostanie dobrze nawilżona. Śluzówka jest pierwszą linią obrony chroniącą organizm przed atakiem szkodliwych mikroorganizmów. Wysuszona błona śluzowa wysycha, staje się podrażniona i przestaje spełniać swoje zadanie. Aby temu zapobiec, zmniejsz temperaturę w mieszkaniu. Możesz uruchomić nawilżacz powietrza. Wietrz mieszkanie.
  5. Stosuj profilaktykę – wzmacniaj układ odpornościowy dziecka. Dzięki naturalnym preparatom np. podawaj dziecku wieczorem herbatkę malinową posłodzoną miodem (działa przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie).
  6. Unikaj smogu – Im czystszym powietrzem dziecko oddycha, tym mniejsze ryzyko infekcji dróg oddechowych, a także alergii czy astmy. Zainstaluj w telefonie aplikację podającą,
    w których godzinach jest najwyższe stężenie smogu w twojej okolicy. Staraj się spacerować z dzieckiem, gdy stężenie zanieczyszczeń jest najmniejsze.
Przejdź do treści