Aktualności | Żłobek nr 8

Światowy Dzień Jajka

CZY WIECIE PAŃSTWO, ŻE W PAŹDZIERNIKU MOŻEMY ŚWIĘTOWAĆ DZIEŃ JAJA

Nie chodzi jednak o to, by zrobić komuś dowcip, ale zjeść potrawę, która zawiera jajka. Zwykle Święta Wielkanocne kojarzone są z jajkami i potrawami z jaj, a tu proszę jesienne święto…
Wybór jest spory od najmniejszych jaj rybich – kawioru po największe – strusie. W Polsce najczęściej spożywa się jaja kurze, a także kacze, gęsie, przepiórcze i ostatnimi czasy indycze i strusie. Jaja towarzyszą człowiekowi od początku jego istnienia.
W jajku znajdziemy pełnowartościowe białko, witaminy A, D i niektóre z grupy B, składniki bioaktywne, jak fosfolipidy i karotenoidy. Są źródłem wszystkich niezbędnych aminokwasów, cenne pierwiastki, jak: fosfor, selen, żelazo, cynk, stosunkowo łatwo przyswajalne z naturalnych połączeń organicznych, a do tego w jednej sztuce znajdziemy około 80 kcal. Jajka to też źródło tłuszczów oraz cholesterolu (którego boimy się najbardziej). Wiele badań jednak dowodzi, że zawartość cholesterolu nie wpływa istotnie na wielkość wartości odnoszącej się do cholesterolu we krwi. Wspomniany związek jest kluczową substancją niezbędną do życia. Jest konieczny w tworzeniu hormonów płciowych, witaminy D, kwasów żółciowych. Problem polega na zaburzeniach w produkcji i dystrybucji cholesterolu w efekcie czego jest odkładany w naczyniach krwionośnych zamykając ich światło. Wówczas to pojawiają się różne schorzenia.
W sztuce kulinarnej jaja mogą być przygotowywane na wiele sposobów zarówno jako potrawa samodzielna m.in. jajka smażone (sadzone, jajecznica, omlet), gotowane (na miękko, na twardo, w koszulce), kogel-mogel oraz jako dodatek do ciast, sałatek, kremów, lodów, sosów, panierek, zaprawiania zup.
W handlu jaja mają swoje oznakowania i tak oznaczenia literowe (A – świeże, B – utrwalone lub II klasy,  C – niesortowane, dla przemysłu) oraz liczbowe (0 – produkcja ekologiczna, 1 – z wolnego wybiegu, 2 – chów ściółkowy, 3 – chów klatkowy). Jaja klasy A klasyfikowane są również pod względem wagi od S (poniżej 53g) do XL (73g i więcej).
Jaja mają również bogaty udział w kulturze. Zwyczaj ich dekorowania znany był w starożytności (na ziemiach polskich najstarsze pisanki pochodzą z X wieku). Jest ważnym symbolem w wielu wierzeniach i religiach. Ma swoje miejsce w literaturze, filmie i sztukach plastycznych, astronomii, kulturze masowej (obrzucanie jajami).
Dzieci mogą jeść jajka już po 7 miesiącu życia. Po 11 miesiącu maluchy mogą zjeść już całe jajko – gotowane na twardo lub przyrządzane na miękko na parze. Powinniśmy unikać podawania jajek smażonych na tłuszczu i wystrzegać się podawania surowych.

Bibliografia:
https://www.kalbi.pl/swiatowy-dzien-jaja
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jajko_(kulinaria)
https://vitalia.pl/mid/3/fid/2/diety/odchudzanie&article_id=10150
https://www.tygodnikprzeglad.pl/jajka-na-zdrowie-rozmowa-prof-tadeuszem-trziszka/
https://www.edziecko.pl/jedzenie/7,79323,24597676,jajko-w-diecie-dziecka-kiedy-wprowadzic-na-co-uwazac.html

Przejdź do treści