Aktualności - Żłobek 38 | Galeria - Żłobek 38 | Żłobek nr 38

Adaptacja w żłobku

Drodzy Rodzice !

 

Pierwsze dni pobytu dziecka w żłobku – czas adaptacji – są dla każdego malucha bardzo trudne. Dziecko ma prawo do wchodzenia w nowe środowisko w bezpieczny i w łagodny dla niego sposób. Adaptacja jest po to, żeby dziecko miało szansę poczuć się na tyle bezpiecznie, aby chciało w żłobku przebywać. Bardzo ważna jest w tym czasie Państwa postawa jako Rodziców.

 

Przebieg adaptacji.

W okresie adaptacji nowo przyjęte dziecko/dzieci przychodzi do placówki wraz z jednym
z Rodziców/Opiekunów (bez rodzeństwa i osób towarzyszących).

Adaptacja w naszej placówce podzielona jest na kilka etapów:

  1. Pierwsze cztery dni (1,2,5,6 września) Rodzic/Opiekun wraz z dzieckiem wchodzi na grupę na półtorej godziny.
  2. Przez następne trzy dni (7,9,8 września) dziecko zostaje na grupie samo bez Rodzica/Opiekuna. Czas przebywania dziecka na grupie trwa do półtorej godziny w zależności od tego jak dziecko zniesie rozstanie z Rodzicem/Opiekunem.
  3. W zależności od tego jak dziecko znosi adaptację w kolejnych dniach czas przebywania dziecka
    w żłobku można wydłużać. Niektóre dzieci szybko się przystosowują, ale są i takie u których okres niepokoju i złego samopoczucia przedłuża się nawet do kilku tygodni. Przez dwa dni (12,13 września) dziecko może spędzić na grupie bez rodziców do czterech godzin.
  4. Dziecko można zostawić w żłobku na spanie, jeżeli już dobrze się czuje na grupie. Pierwsze wydłużenie pobytu dziecka na spanie nie powinno zdarzyć się w poniedziałek lub po dłuższej nieobecności dziecka. Planowane dni rozpoczynające pozostawianie dziecka na spaniu to (14,15,16 września).Przyjmowanie dziecka na grupę.

    Procedura przyjęcia dziecka:

    • zadzwonienie domofonem na grupę i podanie danych dziecka; wejście do żłobka danego rodzica/opiekuna z dzieckiem odbywa się indywidualnie, tj. każdy osobno musi zadzwonić
      i poinformować, że wprowadza dziecko, nie wchodzimy z kimś za jego plecami,
    • w szatni dokonywana jest zmiana butów na kapcie,
    • przekazanie 4 podpisanych pieluszek (imię dziecka oraz pierwsza litera jego nazwiska),
    • nie wolno przynosić do żłobka żadnego jedzenia ani picia,
    • dziecko może mieć ze sobą podpisany przypięty smoczek (na zawieszce-smyczy).
    • ubranie wierzchnie musi być stosowne do pogody, w okresach przejściowych między porami roku zalecamy ubiór „na cebulkę”,
    • dzieci przywożone autem, w okresie chłodnym, muszą mieć: rękawiczki, szalik, czapkę, kurtkę oraz ciepłe buty,
    • po krótkim pożegnaniu dziecko wchodzi z opiekunką na grupę.

     

    Adaptacja: dziecko bez rodziców/opiekunów.

    Mamy prośbę, aby w czasie adaptacji, po przyjęciu dziecka na grupę opuścili Państwo teren żłobka
    i nie przebywali pod salą, zapraszamy w tym czasie na pyszną kawę w Galerii Wileńska J.
    W wyjątkowo trudnej sytuacji dla dziecka, powiadomimy Państwa o tym telefonicznie a pobyt tego dnia zostanie skrócony.

    Szafka w szatni.

    W szafce dziecka znajdują wcześniej przyniesione w wyprawce:

    • paczka pieluch (wszystkie podpisane imieniem dziecka oraz pierwszą literą nazwiska),
    • spory zapas ubranek na zmianę, również wszystkie podpisane.

     

    Odbieranie dziecka.

    Dzwonicie Państwo na grupę i przedstawiajcie się oraz podajecie dane dziecka. Podobnie jak w czasie przyjęcia odbiór odbywa się indywidualnie, tj. każdy osobno musi zadzwonić i poinformować, że przyszedł odebrać dziecko, nie wchodzimy z kimś za jego plecami. Czekacie Państwo przed salą  na przyprowadzenie dziecka przez opiekunkę. Opiekunka wydająca dziecko odpowie na Państwa pytania dot. dziecka.

    To co ułatwia dziecku adaptację w żłobku.

    • To co możemy zrobić zanim dziecko zacznie uczęszczać do żłobka

    Rozmawiajmy z dzieckiem o zmianach, jakie je czeka. Opowiadajmy o placówce, czego może się tam spodziewać, dlaczego tam będzie, co będzie tam robiło. Mówcie szczerze, tzn. nie obiecujcie, że w żłobku będzie wspaniale, bo nie jesteście Państwo w stanie tego przewidzieć. Ważne, żeby informacje o żłobku były konkretne i szczere. Pamiętajmy, że opisanie tego, co będzie się działo w najbliższym czasie, buduje poczucie bezpieczeństwa u dziecka.

    Dostosujmy rytm dnia dziecka do rytmu dnia żłobkowego, czyli aby czas drzemki i posiłków był zbliżony do harmonogramu żłobkowego. Jeżeli wcześniej tego nie robiliśmy to zacznijmy zostawiać malucha na kilka godzin u dziadków lub zaufanych osób, aby rozstanie w żłobku nie było sytuacją, kiedy nasze dziecko po raz pierwszy pozostaje pod opieką innych osób. Wspierajmy dążenie dziecka do usamodzielniania się, nie wyręczajmy go we wszystkim. Okres adaptacji w żłobku nie będzie dobrym czasem na naukę samodzielności, ani na zmiany np. odstawienie od piersi, czy zmianę łóżeczka.

     

    • Pozytywne myślenie rodzica o żłobku

    Maluch jest barometrem nastrojów mamy i taty. Rodzice często nie zdają sobie sprawy z tego, że dziecko zauważa niepokój czy lęk dorosłego, nawet niezwerbalizowany. Nie rozmawiajmy na temat swoich obaw
    w obecności dziecka. Nie straszmy dzieci żłobkiem, np. „w żłobku nie będzie ci wolni tak rozrabiać”. Jeśli rodzice, przyprowadzając pociechę do żłobka, są pewni swojej decyzji, pozytywnie nastawieni do kadry
    i mają pewność, że dziecko będzie przez najbliższe kilka godzin pod najlepszą opieką, wówczas i ono będzie spokojne.

     

    • Aktywne uczestniczenie

    Podczas pobytu z dzieckiem w żłobku, prosimy Rodziców o wyłączenie telefonów, nie czytanie gazet, ale
    o aktywne uczestniczenie z dzieckiem w procesie adaptacji. Jest to też czas na przekazywanie Opiekunom istotnych informacji na temat dziecka. Warto wtedy oprowadzać dziecko po salach, pokazywać mu nowe miejsca, zabawki, zapoznawać je z innymi dziećmi. Warto bawić się w tym czasie ze swoim dzieckiem
    i z pozostałymi dziećmi. Dobrze jest również otworzyć się na kontakt z innymi rodzicami.

     

    • Panie Opiekunki

    Ważnym warunkiem udanej adaptacji jest pełna, oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu oraz szczerości współpraca rodziców z Opiekunami. Dlatego ważne jest nawiązanie relacji z Opiekunami, zarówno przez dziecko jak i przez rodziców. Prosimy, aby podczas rozmów z dzieckiem lub między sobą przy dziecku dobrze wypowiadać się o Opiekunkach dziecka, również ważne jest, aby nie omawiać sytuacji trudnych
    z paniami Opiekunkami przy dziecku. Musimy zadbać w ten sposób o to by dziecko zbudowało zaufanie do nowych opiekunów, natomiast nie nastąpi to w sytuacji, gdy od rodziców dzieci będą czuć niepokój
    w stosunku do nowych pań. Jest to kluczowy aspekt w kontekście zaadaptowania się dziecka w nowym miejscu.

     

    • Krótkie rozstanie

    Żegnając się z dzieckiem w szatni starajcie się Państwo kontrolować własne emocje i nie okazujcie zwątpienia. Macie Państwo prawo do przeżywania rozłąki ze swoim dzieckiem. Nie zapominajcie jednak, że to po Waszej stronie leży wspieranie dziecka i bycie dla niego oparciem w trudnych chwilach, dlatego żegnanie dziecka płacząc nie jest dobrą strategią. Pożegnajcie się czule i ciepło, ale nie przedłużajcie momentu rozstania, ponieważ daje się wtedy dziecku złudną nadzieję, że może jednak rodzic nie zostawi go w żłobku. Potem z każdą chwilą jest obu stronom coraz trudniej się rozstać. Powiedzcie dziecku dokładnie kto i kiedy ( np. po obiedzie, po zupie, po spaniu) po nie przyjdzie.

    Jeżeli dziecko różnie reaguje na rozstanie z każdym z rodziców, najlepiej, aby było odprowadzane do żłobka przez tego rodzica, z którym to rozstanie jest łatwiejsze.

     

    • Czas pobytu

    Przebywanie dziecka w żłobku nie może być na początku zbyt długie, nie tylko z powodu rozstania
    i tęsknoty, ale też ze względu na zmęczenie. Dziecko gorzej niż dorosły radzi sobie z przebywaniem przez znaczną część dnia w dużej grupie i z grupowymi zasadami. Czas pobytu dziecka w żłobku w kolejnych dniach powinien być stopniowo wydłużany, w zależności od samopoczucia dziecka i akceptacji zmian. Ważne, żeby przez pierwsze tygodnie dziecko było odbierane przed spaniem. Leżakowanie powinno być ostatnim etapem adaptacji.

     

    • Płacz

    Jest to nieodłączny element adaptacji. Płacz to jedyny znany dziecku sposób na zasygnalizowanie, że jest mu smutno, źle i że tęskni. Jest naturalną reakcją dziecka na nową sytuację, świadczy o prawidłowej więzi
    z najbliższymi. Dziecko potrzebuje wsparcia w przeżywaniu emocji, przytulenia, towarzyszenia i nazywania tego co się z nim dzieje. Płacz jest naturalną i adekwatną reakcją na trudną sytuację w każdym wieku.

     

    • Regularność

    W okresie adaptacji warto zadbać o regularne przychodzenie dziecka do żłobka. Nie róbcie mu Państwo nawet jednodniowych nieobecności. W przypadku dłuższej nieobecności trzeba czasem przechodzić cały proces adaptacji od nowa. Tylko choroba lub ważne sprawy rodzinne powinny być powodem do nieobecności w tym czasie. Kiedy jednak widzicie Państwo, że dziecko jest bardzo zmęczone pobytem
    w żłobku warto wtedy skrócić jego pobyt.

    • Żłobkowe jedzenie

    Żłobkowe menu jest dostosowane do potrzeb małych dzieci. Mimo tego może na początku nie odpowiadać maluchowi. Posiłki mają inny smak niż w domu, są inaczej podawane i nie podaje ich rodzic. Z czasem dziecko polubi żłobkową kuchnie, dostosowaną do jego potrzeb, stworzoną przez dietetyka. Dlatego nie przynosimy do żłobka słodkich jogurtów, ciasteczek na wypadek gdyby dziecko nie chciało zjeść obiadu. Jeśli karmisz piersią i myślisz o zakończeniu karmienia, zrób to 2-3 miesiące przed rozpoczęciem żłobkowej przygody lub dopiero kilka miesięcy po zakończeniu adaptacji. Moment oddania dziecka do żłobka to naprawdę nie najlepszy czas, aby w jego życiu zachodziły kolejne duże zmiany. Podobnie rzecz ma się ze smoczkiem. Jeśli dziecko korzysta ze smoczka, nie pozbawiajmy go tego ”pocieszacza” przed tak radykalną zmianą, jaką jest niewątpliwie pójście do żłobka. To samo dotyczy odpieluchowania starszych maluchów.

     

     

    PODSUMOWANIE:

    • dziecko dużo łatwiej akceptuje żłobek, jeśli zmiana będzie przebiegała stopniowo,
    • dziecko nie zaakceptuje sytuacji, która powoduje Twój lęk – pamiętaj o pozytywnym nastawieniu!
    • nie przedłużaj pożegnania w szatni,
    • nie wymykaj się za plecami dziecka, zawsze się z nim pożegnaj!
    • nie mów dziecku, że zaraz wrócisz, zamiast tego określ czas w sposób, który dziecko zrozumie

    np.: „wrócę po śniadaniu”,

    • nie wracaj i nie otwieraj ponownie drzwi sali, mimo że słyszysz płacz swojego dziecka; wiemy, że jest to najtrudniejszy dla Ciebie moment, ale ponowne pokazanie się dziecku w tej sytuacji tylko wydłuży jego płacz.
    • podczas adaptacji, gdy przebywasz z dzieckiem na sali wycisz i nie korzystaj z telefonu komórkowego, dziecku nie potrzebne są dodatkowe bodźce w postaci różnorodnych dzwonków.
      • podczas adaptacji oprowadź dziecko po salach, baw się z nim zabawkami, pokaż opiekunom jak uspokajasz dziecko, jak je karmisz – to dla nich bardzo cenne wskazówki.

       

       

      WAŻNE:

      W okresie adaptacji możecie Państwo zaobserwować u swoich dzieci zmiany w zakresie zachowania na poziomie psychospołecznym i fizjologicznym, świadczące o przeżywanych przez dziecko trudnościach. Mogą to być:

      – zaburzenia snu (nagłe zrywanie się, płacz, nadmierna senność lub pobudzenie)

      – zaburzenia łaknienia (brak apetytu, wymioty)

      – zaburzenia sfery emocjonalnej (płacz, lęk, niepokój, smutek, rozdrażnienie)

      – zaburzenia sfery społecznej (agresja, bunt)

      – zaburzenia aktywności (nadmierna ruchliwość, brak zainteresowania).

      Dzieci mogą być kapryśnie, nerwowe, płaczliwe, zazdrosne o każdą chwilę spędzoną z rodzicem. Dlatego ważne jest by spędzać z dzieckiem dużo czasu po powrocie ze żłobka, tak by miało poczucie, że nadal jest dla was bardzo ważne. Starajcie się zrekompensować czas rozłąki poprzez wspólną zabawę, wspólne posiłki, bycie razem blisko.

      Każde dziecko adaptuje się do nowych warunków w swoim indywidualnym tempie. dlatego nie porównujcie swojego dziecka z innymi dziećmi, ani z rodzeństwem.

      Wyprawka dla dziecka – każda rzecz musi być podpisana:

      • zapas pieluch (jeśli dziecko używa),
      • kapcie na gumie z miękką podeszwą, wygodne, nie sznurowane,
      • spodnie, leginsy, rajstopy, majtki, skarpetki na zmianę,
      • bluzeczki z długim i krótkim rękawem,
      • piżama, pościel, nieprzemakalne prześcieradło z gumką (120/60 cm),
      • krem do buzi i krem przeciw odparzeniom
      • czapka z daszkiem, kapelusz (okres letni)
Przewiń do góry
Przejdź do treści