Aktualności - Żłobek 32 | Żłobek nr 32

Wielkie emocje małego dziecka – gryzienie

Emocje są to krótkotrwałe przeżycia pojawiające się nagle w odpowiedzi na jakąś sytuację. Człowiek nie ma wpływu na pojawienie się emocji, może jednak kontrolować swoje zachowanie. Małe dzieci mają duże trudności z regulacją swojego zachowania-kiedy są smutne, zanoszą się donośnym płaczem, kiedy się złoszczą tupią nogami, krzyczą, biją, rzucają się na ziemię lub gryzą .Dziecko wyraża emocje całym sobą. Dzieje się tak, ponieważ obszary mózgu, które są odpowiedzialne za samokontrolę zachowania rozwijają się najpóźniej

Gryzienie w grupach żłobkowych jest zjawiskiem powszechnym. Układ nerwowy u dziecka do 3 roku życia jest skrajnie niedojrzały. Dzieci mają bardzo ograniczony zasób strategii radzenia sobie z pojawiającym się w ich ciele napięciem. Wiele bodźców, które wywołują u dzieci dyskomfort przeciąża układ nerwowy. Takich bodźców z żłobku niestety nie brakuje np. hałas, ostre światło, zabieranie zabawki, pośpiech…

Wiele dziecięcych reakcji, szczególnie tych w silnych emocjach, to działania automatyczne. Wiele czynników składa się na to, że dziecko wybiera taką a nie inną strategię zatroszczenia się o siebie .Sensu takiego postępowania należy szukać w świecie wewnętrznych przeżyć dziecka.

 

Dzieci gryzą:

 

-z powodu frustracji-dziecko gryzie, gdy nie może sobie poradzić z zaistniałą sytuacją, jest sfrustrowane, np. wtedy, gdy po długim pobycie z mamą w domu, zostaje oddany do żłobka.

-z poczucia  bezsilności-dziecko gryzie, gdy chce wpływać na innych, potrzebuje poczucia władzy.

-z powodu stresu-dziecko gryzie, gdy jest pod wpływem dużego emocjonalnego stresu. Gryzienie może być także objawem cierpienia, nieszczęścia lub bólu, gdy maluch jest zmartwiony lub zły.

-eksperymentalnie-dziecko gryzie, gdy poznaje świat. Gryzienie eksperymentalne występuje u dzieci uczących się chodzić, w tym okresie dzieci często wkładają poznawane przedmioty do ust.

-komunikacji-dziecko gryzie gdy, nie komunikuje się dobrze za pośrednictwem mowy albo, gdy chce wejść  w kontakt z drugim dzieckiem, które nie odpowiada ma jego komunikaty werbalne.

-granice-dziecko gryzie, z powodu ponieważ chce ochronić swoje granice. Gdy inne dziecko narusza tę granicę uruchomiona zostaje strategia gryzienia.

-nadmiar bodźców –dziecko gryzie, gdy nie może sobie poradzić z nadmiarem informacji i bodźców. Dzieci poszukują stymulacji z obszaru czucia głębokiego. Wtedy może okazać się

potrzebna konsultacja ze specjalistą z zakresu integracji sensorycznej.

Gryzienie zatem okazuje się skutecznym sposobem na odebranie innemu dziecku upatrzonej zabawki. Pomaga wygrać kłótnię i postawić na swoim, dając poczucie kontroli nad otoczeniem. Dziecko uczy się przez obserwowanie i naśladowanie swoich rówieśników dlatego obserwując dziecko, które gryzie samo może zacząć eksperymentować z takim zachowanie.

 

Jak poradzić sobie z trudnymi zachowaniami

 

-przez natychmiastową interwencję i reakcję. Dajemy jasny, stanowczy komunikat „Marysi jest smutno, zobacz płacze boli ja rączka.”

-podpowiadać dziecku jak może się zachować zamiast gryzienia np. Poproś Marysię, jeśli chcesz tę zabawkę.

-jeżeli powodem gryzienia jest niezdolność do wyrażania swoich uczuć pomagamy nazywać emocje: Widzę, że jesteś zdenerwowany ale nie można ze złości robić komuś krzywdy.

-dobrym pomysłem jest również czytanie książeczek i omawianie trudnych sytuacji przy pomocy postaci bajkowych.

 

Co robimy w żłobku?

 

Jeżeli dziecko zaczyna gryźć , próbujemy ustalić powód tego zachowania. Znając przyczynę łatwiej jest zapobiegać takim zachowaniom w przyszłości. Pracujemy nad nazywaniem uczuć dziecka aby jak najszybciej wyrażało emocje w sposób aprobowany społecznie. Otaczamy grupę i dziecko pokrzywdzone pozytywną uwagą i wsparciem. Jednocześnie wspólnie z rodzicami staramy się ustalić przyczynę i proponujemy strategie radzenia sobie w trudnych  sytuacjach.

 

PSYCHOLOG ŻŁOBKOWY

Przewiń do góry
Przejdź do treści