Program
opiekuńczo – wychowawczo – edukacyjny
w Żłobku nr 27 w Warszawie
od 01.09.2022 do 31.08.2023
Program opracowany został w oparciu o:
∙ ustawę z dnia 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
∙ wnioski i propozycje opiekunów grup,
∙ diagnozę potrzeb i zainteresowań dzieci,
∙ oczekiwania rodziców wobec żłobka wyrażone w bezpośrednich rozmowach,
∙ analizę raportów z badań ankietowych dotyczących opinii na temat warszawskich żłobków zamieszczonych na stronie https://zlobki.waw.pl/o- nas/badanie-opinii/
∙ treści zawarte w misji Zespołu Żłobków m.st. Warszawy.
Za realizację programu odpowiedzialny jest kierownik Żłobka nr 27 oraz wszyscy pracownicy placówki, ze szczególnym uwzględnieniem pań opiekunek i pani pielęgniarki.
l.p. | zadanie | metody realizacji | cel | termin |
1. |
Adaptacja dziecka w żłobku |
– obserwacja dzieci w czasie zajęć i zabaw, – zapoznanie dzieci z rozkładem pomieszczeń w żłobku i ze żłobkowym placem zabaw, – prowadzenie dla dzieci zabaw integracyjnych w salach i w ogrodzie, – stworzenie dzieciom możliwości do nawiązywania bliskich kontaktów z rówieśnikami i personelem żłobka, – stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w żłobku, – rozmowy z rodzicami na temat dzieci i ich indywidualnych potrzeb, – założenie dzieciom kart pielęgnacyjnych, uszczegółowienie informacji w nich zawartych, |
– poznanie dzieci i nawiązanie z nimi pozytywnych relacji – zaaklimatyzowanie się dzieci w żłobku. |
IX – X 2022 |
2. |
Współpraca z rodzicami |
– rozmowy kierownika z rodzicami podczas weryfikacji dokumentów, uzyskanie podstawowych informacji o dziecku, poznanie oczekiwań rodziców wobec placówki, – regularne rozmowy z panią pielęgniarką i paniami opiekunkami n.t. rozwoju i postępów dzieci, – regularny mailowy kontakt z rodzicami celem przekazywania im niezbędnych informacji n.t. funkcjonowania placówki, – udostępnienie rodzicom aplikacji „Warszawskie Żłobki” celem ułatwienia im kontaktu z paniami opiekunkami z grupy ich dziecka
|
– nawiązanie pozytywnych relacji z rodzicami – zachęcenie rodziców do współpracy z personelem żłobka dla dobra dzieci |
od momentu weryfikacji dokumentów przez cały rok |
3. |
Rozwój emocjonalny |
– nawiązywanie przez dzieci bliskich relacji z paniami opiekunkami i rówieśnikami – nauka i utrwalanie używania form grzecznościowych (proszę, przepraszam, dziękuję), witanie się i żegnania (machanie rączką, mówienie pa pa) |
– stworzenie przyjaznej, spokojnej atmosfery poprzez bliski kontakt pań opiekunek z dziećmi, – budowanie u dzieci poczucia bezpieczeństwa, |
przez cały rok |
4 |
Rozwój społeczny |
– nauka funkcjonowania w grupie rówieśniczej i nauka uczestnictwa we wspólnej zabawie, – nauka zasad bezpiecznej zabawy, – kształtowanie odpowiedniego wzorca zachowania i właściwych nawyków kulturalno – grzecznościowych, – kształtowanie życzliwych postaw wobec innych.
|
– zachęcanie do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, – uspołecznianie dzieci, – kształtowanie przyjętych norm społecznych
|
przez cały rok |
5 |
Kształtowanie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych |
– kształtowanie nawyku częstego mycia rąk – nauka samodzielnego ubierania i rozbierania się, – wdrażanie do utrzymywania porządku w najbliższym otoczeniu w czasie zabawy i po skończonej zabawie, – nauka samodzielności podczas spożywania posiłków i picia napojów, – utrwalanie właściwego zachowania podczas spożywania posiłków – zachęcanie dzieci do sygnalizowania potrzeb fizjologicznych – nauka samodzielnego korzystania z nocników i sedesów |
– kształtowanie sprawności samoobsługowych – kształtowanie samodzielności przy wykonywaniu czynności higienicznych |
przez cały rok |
6. |
Kształtowanie i rozwijanie sprawności ruchowej |
– rozwijanie różnorodnych form ruchu na sali i w ogrodzie – nauka i doskonalenie umiejętności chodzenia i biegania. – prowadzenie zabaw ruchowych i zabaw naśladowczych przy muzyce, – ćwiczenia relaksacyjne, – kształtowanie prawidłowej sylwetki poprzez zwracanie uwagi na odpowiednią postawę podczas siedzenia – rozwijanie małej motoryki przez organizowanie dzieciom zajęć manualnych (rysowanie, ugniatanie, malowanie palcami, przyklejanie) |
– rozwój ogólnej sprawności, – rozwój małej i dużej motoryki – rozwijanie aktywności fizycznej – eliminowanie wad postawy
|
przez cały rok |
7. |
Rozwijanie sensomotoryki |
– zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne, – szeregowanie klocków, budowanie konstrukcji przestrzennych – zabawy polegające na przekładaniu, wyjmowaniu, przenoszeniu, wrzucaniu, segregowaniu, itp., – zabawy z wykorzystaniem ramek i planszy z fakturami, – zabawy w kącikach tematycznych, – ćwiczenia z użyciem tablic i konstrukcji manipulacyjnych – zabawy w nawlekanie, dopasowywanie, rozpoznawanie dotykiem, |
– kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, |
przez cały rok |
8. |
Rozwijanie mowy i myślenia |
– prowadzenie zajęć edukacyjnych, – zabawy rozwijające mowę i myślenie – czytanie dzieciom krótkich bajek i wierszyków. – wzbogacanie słownika dziecięcego poprzez prezentowanie im różnych ilustracji i przedmiotów – ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe, – zabawy dźwiękonaśladowcze, – ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, – słuchanie bajek i piosenek, – zwracanie uwagi na poprawną wymowę, – zachęcanie do budowania prostych zdań |
– kształtowanie poprawnej mowy dzieci, – usprawnianie narządów artykulacyjnych, – wspieranie procesów myślenia i koncentracji. |
przez cały rok |
9. |
Odkrywanie i rozwijanie zdolności muzycznych |
– prowadzenie zajęć muzycznych, – wprowadzanie i codzienne doskonalenie znajomości piosenek tematycznych i okolicznościowych, – zajęcia rytmiczne (maszerowanie w rytm muzyki, powtarzanie rytmu poprzez wystukiwanie, wyklaskiwanie, – zajęcia z wykorzystaniem instrumentów muzycznych (prezentacje instrumentów, zabawy z instrumentami, próby gry na instrumentach, – słuchanie kołysanek przed snem
|
– rozwijanie uzdolnień muzycznych, słuchu, poczucia rytmu, pamięci i wyobraźni muzycznej, – rozwijanie zainteresowań muzyczno-tanecznych, – kształtowanie koordynacji ruchowej, – budowanie radosnego nastroju. |
przez cały rok |
10. |
Uroczystości i imprezy okolicznościowe |
– przygotowywanie występów dla rodziców i dziadków z okazji Bożego Narodzenia, Dnia Babci i Dziadka, Dnia Matki, Dnia Ojca, zakończenia roku szkolnego dla grupy trzylatków, itd. (z powodu ograniczeń związanych z pandemią rodzice i dziadkowie nie są czasowo zapraszani na w/w występy. Za zgodą rodziców i opiekunów dzieci powyższe uroczystości są nagrywane przez panie opiekunki, a następnie udostępniane rodzicom) – uroczyste obchody Dnia Misia, pierwszego dnia wiosny, początku jesieni, itp., – uczestnictwo w balu karnawałowym
|
– nauka wspólnej zabawy, – nauka zgodnej współpracy w grupie, – czerpanie radości ze wspólnej zabawy, – budowanie poczucia własnej wartości |