Aktualności | Żłobek nr 69

Adaptacja- jak się do niej przygotować?

Adaptacja dziecka do żłobka – jak się do niej przygotować?

 

Drodzy Rodzice, Opiekunowie

W życiu Maluszka nadchodzi czas, w którym będzie doświadczać świat żłobkowy. Odczuwane mogą być wtedy silne emocje zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Może to być czas trudny nie tylko dla dziecka, ale i dla jego rodzica. Dlatego warto byłoby do tego procesu przygotować się pod względem merytorycznym, jak i emocjonalnym. Istnieją bowiem sposoby na to, aby proces adaptacji przebiegał w sposób zrównoważony i zgodnie z indywidualnym rozwojem dziecka. Pomóżmy dzieciom w tym, aby środowisko żłobkowe pamiętały, jak najlepiej, aby nowe sytuacje, osoby, zachowania uczyły dziecko radzić sobie z lękiem, rozstaniem, z negatywnymi emocjami, bawiły, edukowały, wzbudzały zainteresowanie i poczucie bezpieczeństwa.

Co to jest adaptacja?

Adaptacja dziecka w żłobku najprościej mówiąc jest to proces przystosowania się do nowej sytuacji, środowiska, osób, nowych zabawek, rytmu dnia, na które reakcją może być stres wynikający z poznania tejże nowej sytuacji. Adaptacja to również „proces uzyskiwania równowagi między potrzebami jednostki a warunkami otoczenia społecznego” (Wincenty Okoń. Słownik Pedagogiczny. PWN. Warszawa 1975).

Okres adaptacji jest to kwestia indywidualna każdego dziecka, ponieważ może zależeć np. od jego charakteru (czy jest w miarę śmiałe i jak bardzo otwarte na innych), stanu zdrowia czy też wieku. Z reguły trwa kilka tygodni, ale może również wydłużyć się, chociażby przez nieplanowaną chorobę lub przerwę weekendową. Pobyt powinien być stopniowo wydłużany, aż do osiągnięcia planowanej ilości godzin.

Na co zwrócić uwagę podczas adaptacji?

Należy wspomnieć, że w czasie adaptacji mogą ulec zmianie zachowania dziecka na poziomie psychospołecznym i fizjologicznym, jako reakcja na przystosowanie się do nowej rzeczywistości. Zaliczamy do nich np.: trudności w zasypianiu, nagłe budzenie się ze snu, brak apetytu, apatia, nagłe moczenie się dzieci starszych, płacz, niepokój, lęk, agresja, negatywizm. Oczywiście są to skrajne zachowania i nie należy się ich dopatrywać u każdego dziecka, aczkolwiek rodzic powinien mieć tego świadomość. Pamiętajmy również, że płacz dziecka, choć kruszy najtwardsze serca, i które nie potrafi nam jeszcze dokładnie słowami powiedzieć, co teraz czuje i czego pragnie, jest zdrową oznaką, reakcją na daną sytuację. Nie mniej jednak należy zrobić dosłownie wszystko, aby negatywne emocje nie trwały dłużej niż jest to potrzebne.

Jak przygotować się do adaptacji do żłobka?

W momencie podjęcia decyzji o uczęszczaniu malucha do żłobka należy już z niemowlęciem rozmawiać, tłumaczyć mu o tym, co się wydarzy. Ten sam schemat dotyczy czasu podróży do żłobka, przed wyjściem z domu. Należy być konsekwentnym i nie ulegać złemu nastrojowi dziecka, tylko wyjaśnić jego powód.

Rozstania choć czułe, powinny być krótkie, aby nie wydłużać i nie manifestować pożegnania. W chwili rozstania można przytulić, pocałować i  sprawnie pożegnać się, czule i z uśmiechem oznajmiając np.: „Miłej zabawy” ; „ Baw się dobrze”; „Mamusia przyjdzie po ciebie po obiedzie „; „Kocham cię! pa pa do zobaczenia”. Słowo dotrzymywane i powtarzane sprawi, że Szkrab kolejne rozstania z bliskimi będzie odczuwał mniej stresująco a z czasem dostosuje się do zasad wykreowanych przez dorosłych.

Nie okłamujcie Państwo dziecka, że przyjdziecie po nie bo śniadanku, jeśli to jest nieprawda, zaburzy to poczucie czasu i bezpieczeństwa dziecka.

Pozytywne nastawienie, okazywanie radości i zachwytu pozwoli dziecku odczytać jasny komunikat od rodzica: „tak, jest tu fajnie, miło, są inne dzieci itp” i szybciej zaadaptować się.  Niedopuszczalne są zwroty typu: nie bój się ; przykro mi, ale musisz tu zostać ; wiem że jest ci tu źle, ale muszę iść do pracy itp. Dziecku udzielają się negatywne emocje, z którymi sobie nie poradzi, reagując np. lękiem, płaczem, niepewnością.

Jeśli dziecko chodzi samodzielnie warto, aby było przyprowadzane na własnych nogach. Dziecku na rękach trudniej będzie rozstać się. Do żłobka można wziąć smoczek, jeśli dziecko używa.

Postarajcie się Państwo, aby czas zaraz po odebraniu dziecka ze żłobka poświęcić w głównej mierze jemu samemu. Należy pozwolić dziecku odreagować nagromadzone emocje w ciągu dnia, tak aby poczuło bliskość Rodzica, wyciszyło się np. podczas wspólnej zabawy, rozmowy, spaceru, czytania książek.

Rodzice również przechodzą trudne chwile związane z rozłąką i obawą o ich dziecko. Niezwykle ważne jest abyście Państwo sami przed sobą przyznali się do tych emocji i najlepiej porozmawiali o nich z bliską osobą, opiekunką lub psychologiem. Rozmowa pomoże zrozumieć Siebie i Wasze dziecko i pokazać, że nie tylko Wy sami tak się czujecie.

Postarajmy się w tym okresie pokazać dziecku, w jaki sposób ma wejść w środowisko społeczne i jak ma na nie reagować.

 

Opracowała: Justyna Kaczorowska- Psycholog.

 

Przejdź do treści