Aktualnosci - Żłobek 28 | Żłobek nr 28

1000 Pierwszych dni dla brzuszka

1000 PIERWSZYCH DNI DLA BRZUSZKA

To okres najbardziej intensywnego wzrostu i rozwoju dziecka. Jeszcze długo po pierwszych urodzinach intensywnie:

– rozwija się mózg,

–  kształtuje się układ odpornościowy,

– dojrzewa układ pokarmowy,

– dojrzewają szlaki metaboliczne,

– kształtują się nawyki żywieniowe.

Już nigdy później dziecko nie będzie rozwijać się tak szybko, nawet w okresie dojrzewania. To dlatego roczny i starszy maluch potrzebuje nawet 6 razy więcej składników odżywczych niż Ty:

– 6 x więcej witaminy D

– 4 x więcej żelaza

– 4 x więcej wapnia

– 3 x więcej witaminy C

– 3 x więcej witaminy A

– 4 x więcej jodu

Dbając o mały brzuszek w okresie 1000 pierwszych dni, możesz mieć realny wpływ na jego zdrowie teraz i w przyszłości.

 

Roczne dziecko ma inną wrażliwość na smaki.

Dlatego zarówno dobre jak i złe preferencje smakowe mogą się teraz najsilniej rozwinąć i utrwalić, wpływając na wybory żywieniowe w przyszłości. Warto o tym pamiętać i unikać min. słodyczy i nadmiaru soli w posiłkach.

 

JAK KOMPONOWAĆ DIETĘ DZIECKA POMIĘDZY 1 – 3 ROKIEM ŻYCIA.

W ciągu dnia, o stałych porach, dziecko powinno otrzymywać około 4-5 posiłków – 3 podstawowe i 1-2 uzupełniające. Modelowy talerzyk Żywieniowy, opracowany przez ekspertów, pokazuje orientacyjnie, jakie produkty i ile ich porcji powinien zawierać dzienny jadłospis dziecka w wieku 1-3 lata.

 

 

10 DOBRYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH JUNIORA.

  1. Ruch to zdrowie – dbaj o aktywność fizyczną dziecka zapewniając mu kilkadziesiąt minut aktywnej zabawy.
  2. Codziennie podawaj warzywa i owoce – 5 porcji dziennie.
  3. Tłuszcze. Do przyrządzania posiłków najlepsze są świeże masło i oleje roślinne np. oliwa z oliwek i olej rzepakowy.
  4. Ryby obowiązkowo. Jeden – dwa razy w tygodniu zrób maluchowi dzień rybki ! Są one źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, które wspomagają rozwój mózgu i tkanek nerwowych.
  5. Drób najlepszy bez skórki. Mięso kurczaka i indyka – warto podawać bez skóry.
  6. Minimum soli. Nie przyzwyczajaj dziecka do jedzenia słonych potraw, a nie będzie o nie prosić. Lepszy efekt smakowy uzyskasz, przyprawiając posiłki ziołami.
  7. Dwa kubki mleka dziennie. Dziecko powinno codziennie otrzymywać mleko w tym produkty mleczne (np. maślankę, kefir lub jogurt).
  8. Zboża z pełnego przemiału.
  9. Mięso i jaja. Wybieraj chude mięso, dobrej jakości. Tygodniowo można podać dziecku 3-4 jaja (średnio pół jajka dziennie)
  10. Pragnienie najlepiej ugasić czystą wodą. Ograniczaj słodkie napoje. Nie podawaj napojów gazowanych.

Źródło: Instytut Matki i Dziecka, PZWL, 1000 Pierwszych dni dla zdrowia

Przewiń do góry
Przejdź do treści