Aktualności | Żłobek nr 37

Czerwone flagi”)a w rozwoju dziecka od urodzenia do ukończenia 5. roku życia, które można szybko sprawdzić w gabinecie lekarskim

Wiek Duża motorykab Mała motoryka Mowa–język Funkcje poznawcze Funkcje społeczno-emocjonalne
noworodek dodatni odruch Moro odruch podparcia3
zgięciowa pozycja ciała4 odruch chwytny3 odruchy szukania i ssania5
zwraca się w stronę dźwięku6
uśmiecha się w odpowiedzi na głos6
różne okrzyki6 ogniskuje wzrok w odległości ok. 25 cm7
odwraca się w kierunku bodźców wzrokowych8
preferuje twarz ludzką (oczy), obiekty kontrastowe, kolorowe, wysoki głos7,8 płacze, kiedy płacze inne niemowlę (empatia)8
2 mies. unosi głowę do 45° w leżeniu na brzuchu4 trzyma włożoną do ręki grzechotkę9 nieartykułowane, gardłowe dźwięki6 wodzi wzrokiem w poziomie9 dłuższe okresy czuwania w ciągu dnia7
4 mies. odruch toniczny szyjny asymetryczny3
unosi klatkę piersiową w leżeniu na brzuchu4 składa dłonie w linii pośrodkowej ciała4
leżąc na wznak, wyciąga proste ramiona w kierunku grzechotki9
sięga po grzechotkę, chwyta ją i trzyma9 grucha6 ogląda dłonie8
bada otoczenie, rozglądając się wokoło8
przewiduje czynności wykonywane o stałej porze7
rozgląda się w poszukiwaniu opiekuna7 uspakaja się, gdy się do niego mówi lub bierze na ręce, gdy ssie lub patrzy7,8
cieszy się z kontaktu wzrokowego8
na twarzy wyraża radość, złość, smutek, niepokój, zaskoczenie8
samo uspakaja się przed snem7,8
6 mies. zanik prymitywnych odruchów3
podciąga się do siadu4
siedzi z podparciem rękami z tyłu4 potrząsa grzechotką9
trzyma klocek pomiędzy dłońmi, trzyma jeden klocek w każdej ręce, chwyt łokciowo-dłoniowy (nakładkowy, 4. i 5. palec),
chwyt promieniowo-dłoniowy (2. i 3. palec)9 patrzy w kierunku osoby, która mówi do dziecka6
wydaje dźwięki w odpowiedzi5,6
śmieje się5,6 uderza przedmiotami o siebie10
rozwiązuje problemy metodą prób i błędów8
szuka upuszczonego przedmiotu11 przewidywalny schemat działania7
uśmiecha się w celu zainicjowania kontaktu i odpowiedzi12
interakcja z drugą osobą poprzez wyraz twarzy i kontakt wzrokowy; podziela radość (radosny wygląd)12
preferuje znajome osoby8
wykazuje zainteresowanie innymi niemowlętami (empatia)8
9 mies. obecne odruchy posturalne3
przekręca się w obie strony4
siedzi stabilnie4 przenosi obiekty, chwyt promieniowo-palcowy (kciuk z 2. i 3. palcem, bez udziału dłoni), dotyka płatka śniadaniowego typu Cheerios, chwyt zagarniający (2. i 3. palec zaginają się, zagarniając przedmiot do dłoni)9 patrzy na znane przedmioty po ich nazwaniu, zatrzymuje działanie, gdy usłyszy „nie”10
wydaje dźwięki w celu zwrócenia na siebie uwagi6 trwałość przedmiotu8
bada twarz opiekuna8
szuka ukrytej zabawki8 dobr ze rozwinięte przywiązanie do opiekuna8
12 mies. siada4
raczkujec4
podciąga się do pozycji stojącej4
chodzi trzymane za jedną rękę9
łapie toczącą się piłkę9 chwyt pęsetowy9
spontanicznie puszcza klocek do kubka9
trzyma butelkę13 odwraca się wołane po imieniu, rozumie rutynowe polecenia6
celowo wokalizuje6 lub gestykuluje w celu kontroli zachowania (prośba: sięga, wskazuje, pokazuje do góry; odmowa: odpycha, odgina się) i relacji społecznych (przyciąganie uwagi: ruchy ramion i nóg; zabawa społeczna: naśladowanie klaskania; gest ilustrujący: pa-pa)14 szuka przedmiotów ukrytych, gdy dziecko na nie nie patrzyło8
badanie metodą prób i błędów8,10
zabawki uczące „przyczyny i skutku” (naciska przycisk, aby zobaczyć coś pojawiającego się lub pociąga sznurek, aby usłyszeć dźwięk)8 naśladuje gesty typu kosi-kosi łapci14
zabawa w „a-kuku” (rozpoczyna przez nakrywanie głowy)10,14
daje przedmioty dzieciom (empatia)8
wspólne pole uwagi: daje lub pokazuje przedmiot, wyciągając rękę w celu uzyskania komentarza na jego temat10,14

Przejdź do treści