Aktualności - Żłobek 19 | Żłobek nr 19

Sen dziecka

Rodzicu, dlaczego drzemka Twojego dziecka w ciągu dnia jest tak ważna?

 

Gdy obserwujemy dzieci, często zdaje się nam, że mają one niespożyte pokłady energii.
Dziecko w wieku żłobkowym (1-3 rok życia), jest bardzo aktywne, ciekawe otaczającego go świata. Jest to okres najbardziej intensywnego rozwoju, w szczególności w zakresie motoryki dużej. To właśnie w tym wieku maluch nabywa wiele umiejętności ruchowych, takich jak: chodzenie, bieganie, wspinanie się, skakanie, które doskonali w ciągu całego życia.

Układ nerwowy dziecka w wieku żłobkowym jest jeszcze bardzo niedojrzały – dziecko nie potrafi się jeszcze samoregulować czy samodzielnie zadbać o swoje potrzeby.

Bardzo ważnym zadaniem rodzica jest zatem wspomaganie dziecka w realizacji tych potrzeb, m.in. zadbanie o odpowiedni odpoczynek i regenerację.

Sen, zarówno w postaci nieprzerwanego odpoczynku nocnego, jak i drzemki dziennej, przynosi dziecku szereg korzyści. Są to przede wszystkim:
– wyciszenie, uspokojenie,
– zmniejszenie poziomu rozdrażnienia, redukcja poziomu stresu,
– wzmocnienie odporności dziecka (w czasie snu wydziela się melatonina – hormon, który pozytywnie wpływa na pracę układu odpornościowego),
– daje siłę oraz energię do zabawy i rozwoju,
– stymuluje wzrost dziecka (podczas snu wydzielany jest hormon wzrostu)
– mózg dziecka ma szansę na przetworzenie oraz przyswojenie nowych informacji i bodźców (po odpoczynku jest bardziej chłonny).

Przeciętnie, dziecko w wieku od 6 m. ż. do 2 lat potrzebuje około 12-14 godzin snu na dobę, zaś dziecko w wieku od 2 do 5 lat – 10-12 godzin snu na dobę. Z wiekiem dzieci potrzebują coraz mniej snu, jednakże dla dzieci w wieku 2-4 lat, jedna, popołudniowa drzemka jest jak najbardziej wskazana.

Zdarza się, że dzieci w tym wieku zaczynają odmawiać dziennej drzemki lub rodzice, obserwując swoje dziecko, zaczynają się zastanawiać, czy jest to jeszcze dziecku potrzebne,
w szczególności, że ich pociecha długo i niechętnie zasypia wieczorem.

Warto jednak pamiętać o tym, że bardzo często dziecko nie może zasnąć wieczorem lub budzi się w nocy nie dlatego, że nie chce mu się spać, lecz właśnie dlatego, że może być zbyt zmęczone i przebodźcowane żeby zasnąć. My, dorośli, znamy to z własnego doświadczenia – często w dniu, w którym mamy wiele wrażeń, stresu, emocji, mimo, że jesteśmy bardzo zmęczeni, mamy kłopot z szybkim zaśnięciem.

W układzie nerwowym człowieka codziennie dochodzi do procesów pobudzenia
i hamowania. Dobrze jest, jeśli procesy te się równoważą. Często wydaje się nam, że im bardziej dziecko zmęczymy i im więcej aktywności mu zapewnimy, tym lepiej będzie spało. Tymczasem dziecko odnosi znacznie większe korzyści, jeżeli ma możliwość w ciągu dnia oraz przed snem, wyciszenia się niż jeśli „pada” ze zmęczenia. Układ nerwowy nie ma wtedy szansy na uruchomienie procesów hamowania, gdyż następuje „odcięcie”. Tymczasem ważne jest, aby dziecko już od najmłodszych lat uczyło się samoregulacji.

Maluchy, w szczególności te, które uczęszczają do żłobka, w ciągu dnia doświadczają wielu bodźców – hałas, duża grupa rówieśników, wiele aktywności i zabaw. Organizm dziecka otrzymuje zatem dużą ilość stymulacji i pobudzenia.

Warto podkreślić, że dzieci w żłobku nie muszą spać, Panie opiekunki nigdy ich do tego nie zmuszają. Istotne natomiast jest to, aby czas leżakowania był wykorzystany na odpoczynek
i regenerację sił – dziecko może leżeć, siedzieć na leżaczku. Ważne jednak, aby nie miało
w tym czasie aktywności, które mocno je angażują – ruchowo, poznawczo itp.

Jeżeli mimo odpoczynku w ciągu dnia, dziecko ma trudność z wieczornym zasypianiem, warto przyjrzeć się wieczornym rytuałom oraz zadbać o odpowiednie warunki przed snem (brak hałasu, zaciemnienie pokoju, odłożenie zabawek). Najlepiej sprawdzają się kąpiel, czytanie książeczki, słuchanie kołysanek lub delikatne masażyki.
Należy pamiętać o tym, aby unikać oglądania bajek, w szczególności przed snem. Istnieje wiele badań, które jednoznacznie wskazują, że ekspozycja na ekran telewizora, komputera czy tabletu tuż przed snem może zaburzyć sen dziecka – a głęboki sen jest ważnym elementem zdrowego rozwoju i procesu uczenia się.

 

 

Martyna Zabielska – psycholog Żłobka nr 19

Przewiń do góry
Przejdź do treści