Aktualności | Żłobek nr 60

WZMACNIANIE ODPORNOŚCI MAŁEGO ŻŁOBKOWICZA

Problem z odpornością to koszmar spędzający sen z powiek niemal każdemu rodzicowi dziecka w wieku żłobkowym, przedszkolnym
i szkolnym. Okres infekcyjny, przypadający na jesień, zimę i wczesną wiosnę nie pomaga w sytuacji, gdy dziecko, które nie miało do tej pory styczności z rówieśnikami, zostaje narażone na codzienny bliski kontakt z innymi dziećmi, a co za tym idzie ich zarazkami, wirusami, bakteriami i towarzyszącymi im infekcjami.

 

ZACZNIJMY OD OBALENIA POPULARNEGO MITU:
Dziecko, które ma wysoką odporność wcale nie choruje albo choruje raz na rok.

Prawda jest taka, że dzieci, których układ odpornościowy świetnie działa, przechodzą 7-8 niegroźnych infekcji rocznie. Obniżoną odporność można podejrzewać u dziecka dopiero wtedy, gdy malec choruje częściej lub gdy zwykłe przeziębienie często przechodzi u niego w zapalenie oskrzeli. Wtedy trzeba podjąć działania, które mogą poprawić pracę układu immunologicznego.
W pozostałych przypadkach wystarczy mądrze tę pracę wspierać.

W JAKI SPOSÓB WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ ŻŁOBKOWICZA?

DIETA

Warto zadbać o to by dieta dziecka była bogata w składniki odżywcze oraz witaminy, a przede wszystkim w:

  • witaminę C– chroni komórki odpornościowe; dużo jej w cytrusach, natce pietruszki i papryce;
  • witaminę A– uszczelnia błony śluzowe, co utrudnia przedostanie się zarazkom; dużo jej w marchewce, brokułach i dyni;
  • witaminę E– potęguje działanie witaminy A; dużo jej w soi i pomidorach;
  • selen– pierwiastek wzmacniający działanie układu odpornościowego; dużo go w owocach morza, rybach, jajkach i pestkach słonecznika;
  • cynk– uczestniczy w tworzeniu niektórych rodzajów białych ciałek i stymuluje ich wzrost; dużo go w drobiu, rybach i kaszach.

SP15 » Owocowe sałatki w klasie 3D

RUCH NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

Codzienne spacery i zabawy na placu zabaw powinny powinny być wpisane w plan dnia małego dziecka. W czasie spaceru warto poćwiczyć z nim prawidłowe oddychanie: nabieranie powietrza nosem, zatrzymanie go w płucach na 2 sekundy i powolne wypuszczanie przez usta. Głębokie oddychanie pomaga dotlenić cały organizm i, jak przekonują trenerzy jogi, wydalić wszelkie toksyny.

 

WZMACNIAJĄCE PREPARATY Z APTEKI

Obecnie na rynku Polskim mamy duży do wyboru preparatów wzmacniających odporność małych dzieci zarówno bez recepty, jak i na receptę. Między innymi wyciąg z jeżówki czy aronii, a także powszechnie stosowany tran, którego skuteczność wynika przede wszystkim z bardzo dużej zawartości witaminy D3, A oraz kwasów omega-3. Starajmy się wybierać preparaty przygotowane specjalnie dla dzieci, a ich stosowanie zawsze uzgadniajmy z lekarzem. Kuracja powinna trwać zwykle kilka tygodni, by przynieść rezultaty. Nie podajemy kilku różnych preparatów naraz, bo ich działanie może się wzajemnie wykluczać albo wchodzić w inną niepożądaną reakcję.

JOGURT I INNE PRODUKTY BOGATE W PROBIOTYKI

Wiele badań klinicznych potwierdza, że probiotyki naprawdę działają i wzmacniają odporność. Chronią też organizm przed infekcjami. Można je przyjmować w postaci suplementów diety lub z pożywieniem. Pamiętajmy jednak, że nie każdy jogurt jest skarbnicą probiotyków (nawet jeśli sugeruje tak jego reklama), dlatego warto przejrzeć dokładnie jego skład.

UNIKANIE DYMU TYTONIOWEGO

Nie narażaj dziecka na kontakt z dymem tytoniowym. Jest to zasada, której należy przestrzegać bezwzględnie! Tłumaczenie, że dorośli palą w innych pomieszczeniach, niż obecnie przebywa dziecko, przy otwartym oknie lub włączonym okapie, nie ma tutaj zastosowania. Istnieje wiele dowodów naukowych potwierdzających, że bierna ekspozycja na dym tytoniowy przyczynia się do wzrostu zakażeń dróg oddechowych i zwiększa częstość antybiotykoterapii.

Papierosy z ostrzeżeniami "palenie zabija - rzuć teraz" i "dym tytoniowy zawiera 70 substancji powodujących raka" - Menedżer Zdrowia – Termedia

WAKACJE W INNYM KLIMACIE

Co to w praktyce oznacza?  Mieszkańcy gór powinni odpoczywać nad jeziorami lub morzem, a mieszkańcy jezior i morza w górach. To zmusi organizm do wytężonej pracy, związanej z dostosowaniem do zupełnie nowych warunków: temperatury, ciśnienia, wilgotności powietrza. Ten wysiłek zaprocentuje w przyszłości, gdy organizm będzie musiał walczyć z chorobami. Poza tym taka zmiana sprawia również, że:

  • wzrasta wydolność płuc, serca i układu krążenia;
  • wzrasta liczba czerwonych krwinek, co zapobiega anemii;
  • poprawia się przemiana materii;
  • wzrasta apetyt;
  • poprawia się sen i nastrój.

Taki wyjazd powinien trwać minimum dwa tygodnie. Ale uwaga! Na początku pobytu w nowym miejscu organizm dziecka może być osłabiony i będzie potrzebował tzw. okresu adaptacyjnego. Dlatego na ten czas nie planujmy bardzo długich spacerów i innych intensywnych aktywności.

Polskie góry warte zobaczenia - 4 najważniejsze miejsca - Twoje hobby - portal Zdrowie-Życie.pl

HARTOWANIE

Pod wpływem zimna kurczą się naczynia krwionośne i mniej białych ciałek krwi dopływa do poszczególnych organów. Spadek liczby leukocytów
np. w układzie oddechowym może więc zwiększać ryzyko infekcji. Hartowanie ma nauczyć organizm jak radzić sobie w takich właśnie sytuacjach, kiedy dojdzie do nagłego spadku temperatury. Możemy je wykonać dziecku tylko wtedy, gdy jest zupełnie zdrowe. Oto sposoby:

  • Kąpiel dziecka zacznijmy od moczenia jego stóp w chłodnej wodzie,
    a następnie powoli dolewajmy cieplejszą wodę;
  • Pozwólmy dziecku chodzić boso po zroszonej trawie,a następnie energiczne rozetrzyjmy jego stópki i załóżmy mu na nie ciepłe skarpety;
  • Zabierzmy dziecko na kilkuminutowy spacer w deszczu bez parasola
    i pozwólmy mu skakać po kałużach. Po powrocie do domu starannie
    je osuszmy, ciepło ubierzmy i podajmy coś ciepłego do picia. Dziecko może też zażyć rozgrzewającą kąpiel.

Knurów: Zimowe zabawy w bibliotece 2020 | IKNW - iKnurów.pl

NAUKA HIGIENY

Zdecydowana większość bakterii i wirusów przenoszona jest na dłoniach. Dlatego od małego uczymy dzieci, jak ważne jest mycie dłoni. Absolutnym minimum jest staranne mycie rąk z użyciem mydła przed każdym posiłkiem i po powrocie do domu, np. ze spaceru.

Piosenka o myciu rąk

WARTO WIEDZIEĆ

Dziecko zdobywa odporność m.in. chorując. To tzw. odporność nabyta.

Po zakończeniu infekcji w komórkach zostaje zapisana informacja, jak organizm w przyszłości powinien bronić się przed tymi konkretnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi. Kiedy więc organizm ponownie się z nimi zetknie, rozpozna przeciwnika i szybko zacznie produkować odpowiednich wojowników. Dzięki temu choroba albo się nie rozwinie, albo jej przebieg będzie dużo lżejszy. Odporność nabytą wzmacniają również szczepienia ochronne.

Opracowała Starsza Pielęgniarka
mgr Magdalena Czub-Piotrowicz

 

Przejdź do treści