The EARLI SIG5 and SIG28 Conference 2024

W dniach 10-12 lipca b.r. pracownice Zespołu Żłobków brały udział w międzynarodowej konferencji naukowej EARLI SIG5 and SIG28. Tematem przewodnim konferencji było „Wspieranie empatii, kreatywności i odporności dla zrównoważonej przyszłości”. Podczas konferencji można było wziąć udział w wybranej sesji naukowej poświęconej wybranym zagadnieniom pedagogicznym i psychologicznym, opracowanym przez badaczy z całego świata, m.in. z Holandii, Niemiec, Grecji, Portugalii, Izraela czy Polski, a także wysłuchać inspirujących wykładów oraz porozmawiać z badaczami osobiście.

Krótką relację z udziału w konferencji znajdziecie poniżej.

9 lipca 2024 r. – Aktywności przedkonferencyjne
Pierwszą z aktywności był warsztat zorganizowany przez badaczy z Grecji, podczas którego poznałyśmy narzędzie do tworzenia zdigitalizowanej wersji teatru cieni – tradycyjnej formy teatralnej w Grecji.
Następnie miałyśmy możliwość zwiedzenia Centrum Edukacji i Rozwoju dla uchodźców przy ul. Towarowej 25A powstałego dzięki współpracy m.st. Warszawy z Alior Bankiem oraz UNICEF. Pani Joanna Ziółkiewicz i Pani Julia Popławska zaprezentowały również uczestnikom realizowany w Warszawie program UNICEF „Rośnijmy razem”. Wspólnie wysłuchaliśmy również prezentacji reprezentantki Instytutu Matki i Dziecka na temat udziału rodziców uchodźczych w programach wspierających rodzicielstwo.
Kolejnym punktem dnia była prezentacja mobilnego centrum aktywności dla dzieci – SPYNKA. Jest to projekt zrealizowany przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego przy współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Warszawskiego i ekspertami pracowni projektowej StudioMLA. Zaprezentowali oni innowacyjną przestrzeń wspierającą rozwój dzieci – łatwy w transporcie pawilon.

10 lipca 2024 r. – I dzień konferencji
Pierwszy dzień konferencji otworzył wykład prof. Angeli Pyle, ekspertki w zakresie nauki przez zabawę pt.: Poszerzanie koncepcji uczenia się przez zabawę: obiecujące kierunki / drogi / ścieżki i pedagogiczne wyzwania.
Następnie wzięłyśmy udział w sesji naukowej dotyczącej samooceny opiekunów i nauczycieli, praktyk i strategi podnoszenia kwalifikacji przez pedagogów w ramach nauki online oraz koordynacji procesów stałego poszerzania wiedzy przez osoby pracujące z dziećmi w żłobkach, przedszkolach i szkołach. Prezenterami byli Simon Hay z Uniwersytetu w Leiden, Eva Polzl-Stefanec z Uniwersytetu w Graz i Claudia Ciccardi z Uniwersytetu Milano-Bicocca.
Dzień zakończyłyśmy znakomitą sesją Śpisz jak dziecko? Sen dzieci we wczesnych latach życia. Swoje badania w zakresie snu dzieci, jego wagi dla rozwoju fizycznego i poznawczego dziecka, w tym jakości snu dzieci w żłobkach i przedszkolach oraz minimalizacji zagrożenia śmiercią łóżeczkową niemowląt zaprezentowali Eline de Groot i prof. Paul Leseman z Uniwersytetu w Utrechcie, Esther Adi-Japha z Uniwersytetu w Bar-Ilan oraz Monique L’Hoir z Uniwersytetu Wageningen.

11 lipca 2024 r. – II dzień konferencji
Drugi dzień konferencji rozpoczęłyśmy od sesji na temat roli pedagogów wczesnej edukacji i specjalistów we wspieraniu rozwoju motorycznego i językowego oraz tworzeniu środowiska inkluzywnego. Niezwykle inspirująca była prezentacja polskich badaczek z Instytutu Badań Edukacyjnych, które przedstawiły projekt pn. Szkoła dostępna dla wszystkich.
Kolejnym punktem dnia był wykład prof. Heidi Lesscher z Uniwersytetu w Utrechcie pt. Zdrowa zabawa – większa zaradność: interdyscyplinarne spojrzenie na zabawę.
Następnie uczestniczyłyśmy w kilku sesjach przedstawiających najnowsze badania z dziedziny psychologii i edukacji dzieci i wychowawców, w tym rozwoju głuchych dzieci czy wartości, które są ważne dla dzieci.

12 lipca 2024 r. – III dzień konferencji
Ostatni dzień konferencji rozpoczęłyśmy od sympozjum na temat perspektywy dzieci i ich głosu w trudnych i skomplikowanych tematach emocji czy biedy. Drugie sympozjum dotyczyło kreowania środowiska inkluzywnego, tolerancyjnego i otwartego, współpracującego z rodzicami i dziećmi ze zróżnicowanych grup społecznych: kulturowo, językowo, społecznie.
Kulminacyjnym wydarzeniem dnia był wykład prof. Macieja Karwowskiego pn. Informacja zwrotna a kreatywność. W ciekawy i przystępny sposób Profesor wyjaśnił zawiłe kwestie wykorzystania sztucznej inteligencji w badaniach nad wpływem informacji zwrotnej na kreatywność oraz jej wpływu na wyzwalanie kreatywności u dzieci i dorosłych.

Udział w tym wydarzeniu stanowi dla nas inspirację do dalszych działań, które codziennie podejmujemy na rzecz jak najwyżej jakości usług świadczonych w naszych żłobkach.

Scroll to Top
Skip to content