Codzienna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu jest jednym z filarów zdrowego stylu życia, dlatego wyjścia do ogrodu są stałym punktem żłobkowego planu dnia. Jeśli warunki pogodowe na to pozwalają (nie ma silnego mrozu ani upału, nie wieje mocny wiatr, nie pada deszcz, powietrze jest dobrej jakości) staramy się spędzać jak najwięcej czasu na zewnątrz.
Nasz żłobek dysponuje dwoma tarasami oraz własnym, rozległym ogrodem z naturalną, trawiastą nawierzchnią oraz starym drzewostanem. Na dzieci czekają: zacienione piaskownice, konstrukcje do wspinania się, konstrukcje do zabaw z odtwarzaniem ról, zjeżdżalnie, domki – kryjówki, wózki dla lalek, jeździki, tablice do rysowania kredą, dróżki do biegania oraz wiele innych atrakcji.
Czas spędzany w ogrodzie zapewnia całościową stymulację rozwoju małego dziecka, poprawia jego samopoczucie, wspiera budowanie odporności organizmu, zmniejsza stres. Przebywanie w otoczeniu natury dostarcza łagodnej stymulacji zmysłów, daje wytchnienie od zbyt silnych bodźców, którymi jesteśmy przeciążeni w wielkomiejskim świecie. Dzięki możliwości swobodnego wyboru aktywności w ogrodzie dzieci mogą samodzielnie regulować intensywność doznań. Doświadczanie otaczającego świata wszystkimi zmysłami wspiera rozwój integracji sensorycznej.
W ogrodzie można:
- rozwijać koordynację i świadomość ciała podczas poruszania się po różnorodnie ukształtowanym terenie, po odmiennych nawierzchniach
- usłyszeć i wydawać wiele dźwięków
- dotykać przedmiotów o różnej wielkości, fakturze, ciężarze, konsystencji
- bezpiecznie eksperymentować z wodą, piaskiem i błotem
- obserwować rośliny, owady, ptaki szukając między nimi różnic i podobieństw
- rozwijać umiejętności społeczne i wyobraźnię podczas wspólnych zabaw z kolegami, uczyć się, jak stawiać własne granice oraz szanować granice innych, jak negocjować warunki i rozwiązywać konflikty
- odpocząć w spokojnym miejscu, poszukać ciszy, obserwować chmury, cienie, bańki mydlane
- wyładować złość i nadmiar energii krzycząc, biegając, skacząc, kopiąc piłkę, rzucając do celu
- bawić się w zabawy organizowane przez opiekunów albo wymyślać własne
- przeglądać książeczki, albumy ze zdjęciami, słuchać historii i opowieści
- rysować kredą, kredkami, farbami, piaskiem
Jeśli dziecko czegoś nie wie, nie potrafi, nie ma pomysłu na rozwiązanie problemu to w pobliżu są zawsze opiekunowie, którzy czuwają nad bezpieczeństwem, pomogą pocieszą, zorganizują przestrzeń i zainspirują do nowej zabawy.