Informacje dotyczące organizacji przestrzeni na placu zabaw

Korzyści przebywania na świeżym powietrzu. 

Jak najczęstsze przebywanie dzieci na świeżym powietrzu jest kluczowe dla rozwoju fizycznego i psychicznego. Kształtuje i wspiera rozwój fizyczny, emocjonalny, poznawczy czy społeczny. Dodatkowo wprowadza i utrwala zdrowe nawyki, stymuluje rozwój mózgu oraz poprawia funkcje poznawcze. Zabawy na dworze wspierają koncentrację dziecka oraz jego kreatywność. Wzmacniają poczucie własnej wartości, sprawczości i przynależności do grupy. Czas spędzony w ogrodzie czy na placu zabaw wpływa pozytywnie na wzmocnienie odporności i poprawę kondycji dziecka.

Przebywanie na świeżym powietrzu ograniczone jest jedynie złymi warunkami atmosferycznymi (silny wiatr, grad, ulewny deszcz) bądź obecnością wysokiego stężenia smogu.

 

Podział placu zabaw na strefy:

1. Strefa ruchu. 

Strefa ta angażuje dzieci do aktywności fizycznej. Zwiększa to ich odporność, zdolność uczenia się czy sprawność mózgu. Dzieci nabierają pewności siebie, uczą się współpracy i działania w grupie. Ruch wspiera motorykę małą i dużą, a także poprawia koordynację wzrokowo-ruchową  i równowagę.

Opiekunki zapewniają tutaj dzieciom możliwość jazdy dostępnymi jeździkami bądź autkami, organizują tory przeszkód czy zabawy z piłkami.

2. Strefa relaksu. 

Tutaj dzieci mogą odpocząć, wyciszyć się czy poradzić z przeciążeniem sensorycznym.

Opiekunki zapewniają dzieciom możliwość odpoczynku na kocach piknikowych, poduchach z granulatem czy stolikach piknikowych. W celu ograniczenia nasłonecznienia dzieci mają do dyspozycji parasol przy piaskownicy.

Dzieci mogą brać udział w aktywnościach artystycznych, takich jak: malowanie farbami, wyklejanie czy lepienie. Organizowane są zabawy paluszkowe, śpiewanie piosenek czy rozmowy z dziećmi na temat natury i otaczającego je świata.

3. Strefa natura. 

W strefie  tej dzieci mają bliski i celowy kontakt z przyrodą. Wspomaga ona rozwój wyobraźni i funkcji poznawczych oraz zwiększa możliwość przeżywania doznań sensorycznych. Obcowanie z naturą łagodzi stres, pomaga poradzić sobie z otaczającymi problemami, dzieci lepiej rozumieją świat i samych siebie.

W naszym żłobku dzieci co roku sadzą w skrzyniach własne kwiaty, które później pielęgnują obserwując ich rozwój. W ogrodzie znajdują się zraszacze, które dodatkowo pozwalają na zabawy z wodą. Dzieci mogą bawić się przyrządami ogrodowymi takimi jak: grabki, konewki, łopatki.

4. Strefa edukacyjna. 

Przestrzeń jest dla dzieci bezpieczna i odpowiednio dostosowana do wieku oraz potrzeb rozwojowych, zawiera zróżnicowane materiały dydaktyczne i zabawki.

Integruje ona różne obszary rozwoju – poznawcze, emocjonalne, społeczne, językowe i motoryczne. Jest to miejsce w którym ceniona jest indywidualność, dzieci mają możliwość eksperymentowania, eksplorowania świata i zadawania pytań.

Na naszych placach zabaw największą popularnością cieszą się piaskownice, w których dzieci zawsze znajdą mnóstwo foremek. Panie opiekunki organizują dzieciom różne zabawy z wodą i  jej wykorzystaniem.

5. Strefa najmłodszych dzieci. 

W czasie procesu adaptacji dzieci zapraszane są wraz z rodzicami do pobytu na świeżym powietrzu aby pokazać najmłodszym, że miejsce to jest bezpieczne i przyjazne. W czasie wychodzenia na plac zabaw reszta personelu jest gotowa do pomocy aby zapewnić większe poczucie bezpieczeństwa. Oferowane są również zabawki znane dzieciom.

Wykorzystujemy tutaj najczęściej: jeździki-pchacze, pufy, piaskownice czy huśtawki.

 

Dzieci mają do dyspozycji zjerz

Scroll to Top
Skip to content