Szanowni Rodzice,
zapraszamy na obejrzenie żłobka jeśli tyko chcecie, konieczne jest umówienie spotkania 723-248-057.
Poniżej relacja z marcowych zabaw w żłobku.
Zgodnie z planem, który stworzyły „Ciocie” ćwiczyliśmy precyzję ruchów, rozwijaliśmy spostrzegawczość, skupienie uwagi, analizę i syntezę, ćwiczyliśmy umiejętność współpracy, rozwijaliśmy swoje umiejętności społeczne.
To było super doświadczenie, żadnej nauki, sama zabawa a ile się nauczyliśmy.
AUTORSKI-PRZYKŁADOWY PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ
MARZEC 2025
TYDZIEŃ I 3– 7.03.2025 TEMAT: RAZ ZIMNO, A RAZ CIEPŁO – CZYLI W MARCU JAK W GARNCU
Cel główny : Zapoznanie dzieci dotyczących zmian w pogodzie, odczuwanie ciepła i zimna
Zajęcia dydaktyczne:
– rozmowy z dziećmi o zachodzących zmianach w pogodzie na podstawie obrazków i zmianach w przyrodzie np. rosnące przebiśniegi
– rozmowy o zmianach w ubieraniu się – chowamy ciepłe buty, szaliki, czapki itp.
– dzień dentysty – zapoznanie dzieci z tym zawodem, rozmowa z dziećmi co robi dentysta
Cele szczegółowe:
Przyswojenie wiedzy na temat zachodzących zmian w przyrodzie, wzbogacanie słownictwa
Zajęcia ruchowe:
– piosenki z naśladowaniem – „pada deszczyk”, „rysujemy pogodę”, „omijamy kałuże”
– tor przeszkód z wykorzystaniem pianek gimnastycznych, hula hop, ławeczek i tuneli
Cele szczegółowe:
Rozwój motoryki dużej, rozwój wyobraźni oraz kontroli własnego ciała i naśladownictwa.
Zajęcia umuzykalniające:
– Wspólne śpiewanie piosenki : „Rosną sobie kwiatki” „Ogrodniczka”
– śpiewanie piosenek żłobkowych
– gimnastyka smyka
Cele szczegółowe:
Usprawnienie aparatu mowy, rozwijanie wrażliwości muzycznej, dykcji
Zajęcia twórcze:
– przebiśniegi – praca twórcza dzieci
– marcowa pogoda – praca wspólna
– ozdabiamy szczoteczkę do zębów/ pastę do zębów
Cele szczegółowe:
Rozwijanie wyobraźni i motoryki małej
TYDZIEŃ II 10 – 14.03.2024 TEMAT: WIERZBOWE GAŁĄZKI
Cel główny:
Dzieci poznają wierzbowe gałązki
Zajęcia dydaktyczne:
– Rozmowa z dziećmi o tym, skąd się biorą bazie, gdzie rosną. Wspomnienie o nazwie ”kotki” – prezentacja bazi dzieciom z możliwością ich dotknięcia. Zapytanie się dzieci dlaczego mówi się „kotki” na bazie (są miękkie i miłe w dotyku, jak kocie futerko).
– Przedstawienie dzieciom wierszyka: „Te szare kotki nie piją mleka, Ucieszą się kiedy na wiosnę czekasz. Nie mają wąsów ani ogonów, zerwij je z drzewa i wstaw do wazonu. (bazie)
– Wierszyk zagadka: „Usiadły na gałązce wierzby kotki jak na obrazie. Są szare, puchate – już pewnie już wiesz, że to…. (bazie)”
Cele szczegółowe:
Zapoznanie dzieci z wierszykiem o baziach, oddziaływanie na zmysł dotyku, rozwijanie wyobraźni
Zajęcia ruchowe:
– Kotki piją mleko – dzieci poruszają się po sali wykonując „kocie ruchy” – chodzą na czworaka, robią koci grzbiet i wykonują gest jakby piły mleko.
Cele szczegółowe:
Rozwój motoryki dużej, rozwój wyobraźni oraz kontroli własnego ciała i naśladownictwa.
Zajęcia umuzykalniające:
– Słuchanie piosenki pokazywanki „Pięć małych kotków”. Dzieci słuchają piosenki i pokazują paluszkami jej treść.
– tańce hulańce w rytm muzyki
– zabawy balonami i chustą animacyjną – wolno/szybko, robimy wiaterek
– słuchanie odgłosów zwierząt
Cele szczegółowe:
Aktywne słuchanie muzyki. Łącznie słuchania muzyki z ruchami dłoni, trening motoryki małej i percepcji ucho-ręka
Zajęcia twórcze:
– „Bazie-kotki” – indywidualna praca plastyczna, przyklejanie preparowanego ryżu jako bazie.
Cele szczegółowe:
Usprawnianie motoryki małej, rozwój wyobraźni i kreatywności.
TYDZIEŃ III 17 – 21.03.2025 TEMAT: NADCHODZI WIOSNA
Cel główny :
Zapoznanie z tradycją żegnania zimy i powitania wiosny.
Zajęcia dydaktyczne:
– Zapoznanie się z nową porą roku – wiosną
– Słuchanie odgłosów wiosny – ptaki, szum wiatru
– Poznajemy tradycję żegnania zimy i witania wiosny
– Obrazki przedstawiające wiosnę, sylwety mieszkańców łąki (biedronka, motyl, pszczoła, ślimak, bocian, mrówka)
– 22 marca – dzień wody ( wodne eksperymenty – obserwacja bąbelków w wodzie z dodatkiem oleju plus tabletki musującej, woda ciepła-zimna, przelewanie).
Cele szczegółowe:
Poznanie różnych oznak wiosny.
Zajęcia ruchowe:
– Mini tor przeszkód z wykorzystaniem między innymi sprzętu do ćwiczeń równoważnych (mostek), woreczków, hula-hop
– Zabawa w bociana i żabki
Cele szczegółowe:
Rozwijanie sprawności ruchowej, przestrzeganie zasad zabawy.
Zajęcia umuzykalniające:
– Śpiewanie piosenek „Jestem sobie ogrodniczka”, „Promyk słońca”, „Pani Wiosna”
– taniec motyli – za pomocą kolorowych chusteczek w rytm radosnej muzyki dzieci naśladują motylki
Cele szczegółowe:
Kształtowanie umiejętności słuchania utworów muzycznych.
Zajęcia twórcze:
– Praca plastyczna – Marzanna (dzieci ubierają według wzoru Marzannę z różnych materiałów np. krepina, papier kolorowy, różnego rodzaju materiały włókiennicze itp.)
– Postać biedronki – przyklejanie wyciętych kropek na wzór
Cele szczegółowe:
Ćwiczenie kreatywności, zachęcanie do aktywnej twórczości.
TYDZIEŃ IV 24 – 28.03.2025 TEMAT: WIOSENNE ZWIERZĘTA
Cel główny:
– zapoznanie dzieci ze zwierzętami, które żyją w lesie i na łące
Cele szczegółowe:
– rozwijanie umiejętności dłuższego skupienia uwagi na jednej czynności oraz kierowanie uwagi na wybrane bodźce
– wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci
– dziecko reaguje na polecenia opiekuna
– rozwój motoryki małej oraz precyzji ruchów (wykorzystanie w pracach plastycznych: cekinów, koralików, wstążek)
Zajęcia dydaktyczne:
-wiosenna łąka. Poznajemy zwierzęta mieszkające na łące i w lesie (np. zając, żabka, bocian) oraz nazwy podstawowych kwiatów (kolory i zapach)
– w świecie bajek, głośnie czytanie bajek i wierszy
-gimnastyka buzi i języka (naśladowanie odgłosów, dźwięków, gestów i mimiki twarzy
– nauka kolorów poprzez malowanie tęczy
Zabawy ruchowe:
– tor przeszkód z wykorzystaniem tuneli i ścieżki sensorycznej
– Bocian – zabawa ruchowa- dzieci biegają w rytm muzyki wystukiwanej przez opiekunkę, kiedy zapada cisza dzieci próbują stanąć jak bocian na jednej nodze
– skaczemy jak żabki, chodzimy jak kotki, itp.
Zabawy umuzykalniające:
-zabawy muzyczne polegające na odgadywaniu i naśladowaniu odgłosów wiosny (np. klekot bociana, kumkanie żabek)
-zabawy ruchowe polegające na nawiązaniu kontaktu z drugim dzieckiem (np. „Dwóm tańczyć się zachciało”)
– nauka piosenki „Dżungla”
Zabawy twórcze:
– Bocian – praca plastyczna, wyklejanie bociana
– żabka – praca plastyczna, technika dowolna
– tęcza – praca plastyczna
Cel główny:
Zapoznanie dzieci z tradycją Wielkanocy i z wielkanocnymi obrzędami i symbolami Wielkanocy