Plac zabaw – korzyści z aktywności na świeżym powietrzu

Plac zabaw mieszczący się przy żłobku 32 jest miejscem przyjaznym dla małego dziecka. Jest przestronny, zielony, rośnie tu dużo drzew, w których cieniu dzieci mogą się swobodnie bawić i odpocząć .Znajduje się on z dala od ulicy, w przyjaznej i cichej przestrzeni osiedlowej.

Plac zabaw to nie tylko strefa relaksu dla dzieci ale też miejsce, gdzie kształtuje się ich rozwój w wielu obszarach oraz miejsce naturalnego wspierania tego rozwoju. Pozwala na swobodną zabawę, przyczynia się do doskonalenia wzorców ruchowych i nabywania większej świadomości własnego ciała. Zabawa na placu zabaw kształtuje kreatywność  dziecka, pobudza wyobraźnię, wpływa na rozwój małej i dużej motoryki. Zabawy na placu zabaw naturalnie rozwijają integrację sensoryczną poprzez wielozmysłowe poznawanie i doświadczanie świata bazujące na ruchu. Dzieci uczą się tu pokonywać trudności, rozwiązywać problemy, ćwiczą sprawność ruchową i panowanie nad własnym ciałem. Przebywanie wśród zieleni i przyrody naturalnie uspokaja, relaksuje i reguluje układ nerwowy.

Podczas ciepłych miesięcy większość aktywności jest przeniesiona do ogrodu.

Podczas zabaw w ogrodzie dziecko ma do wyboru wiele stref aktywności i to ono decyduje w jakiej przestrzeni chce przebywać a opiekun mu w tym towarzyszy. Dzieci mogą bawić się w kilku strefach:

  • Strefa ruchu – najbardziej pożądana strefa rozwijająca motorykę dużą, koordynację wzrokowo ruchową, ćwicząca równowagę. Dzieci uczą się tu współpracy, trudnej umiejętności dzielenia się i czekania na swoją kolej. Mają tu do dyspozycji różnorodne pojazdy, tunele, mogą się wspinać i zjeżdżać na zjeżdżalni. Opiekunki proponują zabawy z piłkami, ogólnorozwojowe tory przeszkód, zabawy z chustą klanzy. Dzieci w trakcie zorganizowanych aktywności uczą się miedzy innymi reakcji na sygnał oraz hamowania ruchu, co rozwija ich precyzję w działaniu.
  • Strefa relaksu – miejsce gdzie dzieci mogą odpocząć, poleżeć lub posiedzieć w cieniu drzew. Rozłożone są tu koce lub stoliki piknikowe. Dzieci mają dostęp do książeczek, kolorowanek, piłeczek sensorycznych. Strefa relaksu pozwala wyciszyć emocje i poradzić sobie z przeciążeniem sensorycznym np. poprzez masażyki piłeczkami sensorycznymi.
  • Strefa natury – w żłobkowym ogrodzie dzieci mają bliski kontakt z naturą. Jest tu dużo drzew i krzewów, które przyciągają ptaki i owady. Jesienią dzieci mogą bawić się w kolorowych liściach a zimą dokarmiać ptaszki. Dysponujemy również niewielkim ogródkiem, gdzie wiosną dzieci sadzą kwiaty, zioła i krzaczki owocowe oraz dbają o nie w ciągu roku. Strefa naturalna uwrażliwia dzieci poznawczo, wycisza, rozwija kreatywność i wyobraźnię.
  • Strefa edukacyjna – to przestrzeń integrująca ze sobą różne obszary rozwoju. Dzieci mają dostęp do różnych zabawek manipulacyjnych, książeczek, puzzli. Zachęca się je do eksploracji otoczenia. Opiekunki proponują aktywności w wodzie, w piaskownicy, zwracają uwagę na zmiany w przyrodzie związane z porami roku. Przeprowadzają z dziećmi eksperymenty i obserwacje przyrodnicze. Dzieci mają możliwość swobodnej ekspresji plastycznej na różnych formatach i powierzchniach.
  • Strefa malucha – jest to wydzielona część ogrodu, w której najmłodsze dzieci mogą swobodnie się bawić bez narażenia na kolizje z dziećmi starszymi. Tu mogą czuć się bezpiecznie i komfortowo , tak aby w spokoju zdobywać i ćwiczyć umiejętności psychomotoryczne.
Scroll to Top
Skip to content