Plac zabaw mieszczący się przy Żłobku nr 20 jest miejscem przyjaznym dla małego dziecka. Jest przestronny, zielony, rośnie tu dużo drzew, w których cieniu dzieci mogą się swobodnie bawić i odpoczywać . Znajduje się on z dala od ulicy, w przyjaznej i cichej przestrzeni osiedlowej.
Plac zabaw to nie tylko strefa relaksu dla dzieci ale też miejsce, gdzie kształtuje się rozwój dziecka w wielu obszarach oraz miejsce naturalnego wspierania tego rozwoju. Pozwala na swobodną zabawę, przyczynia się do doskonalenia wzorców ruchowych i nabywania większej świadomości własnego ciała. Zabawa na placu zabaw kształtuje kreatywność dziecka, pobudza wyobraźnię, wpływa na rozwój małej i dużej motoryki. Zabawy na placu zabaw naturalnie rozwijają integrację sensoryczną poprzez wielozmysłowe poznawanie i doświadczanie świata bazując na ruchu. Dzieci uczą się tu pokonywać trudności, rozwiązywać problemy, ćwiczą sprawność ruchową i panowanie nad własnym ciałem. Przebywanie wśród zieleni i przyrody naturalnie uspokaja, relaksuje i reguluje układ nerwowy. Regularny pobyt na dworze to warunek higieny układu oddechowego, krążenia, to budowanie odporności i kondycji na dalsze lata.
Podczas ciepłych miesięcy większość aktywności jest przeniesiona do ogrodu.
Dzieci mają do wyboru wiele stref aktywności i to one decydują w jakiej przestrzeni chcą przebywać zaś opiekunowie im w tym towarzyszą. Dzieci mogą bawić się w kilku strefach:
- Strefa ruchu – najbardziej pożądana strefa rozwijająca motorykę dużą, koordynację wzrokowo ruchową, ćwicząca równowagę. Dzieci uczą się tu współpracy, trudnej umiejętności dzielenia się i czekania na swoją kolej. Mają tu do dyspozycji różnorodne pojazdy, tunele, mogą się wspinać i zjeżdżać na zjeżdżalni. Opiekunki proponują zabawy, np.: gra w kolory, przechodzenie w tunelu, przeciąganie liny, puszczanie latawca, zabawa przy muzyce, gra w piłkę, zabawa z chustą Klanza, puszczanie baniek, jazda na rowerkach, na hulajnodze, zabawy w chowanego.
- Strefa relaksu – miejsce gdzie dzieci mogą odpocząć, poleżeć lub posiedzieć w cieniu drzew. Rozłożone są tu koce, materace lub stoliki piknikowe. Dzieci mają dostęp do książeczek, kolorowanek, piłeczek sensorycznych. Strefa relaksu pozwala wyciszyć emocje i poradzić sobie z przeciążeniem sensorycznym. Opiekunki proponują dzieciom następujące zabawy: czytanie książeczek, „Mruczanki relaksacyjne””, przytulanie, rozmowy.
- Strefa natury – w żłobkowym ogrodzie dzieci mają bliski kontakt z naturą. Jest tu dużo drzew i krzewów, które przyciągają ptaki i owady. Jesienią dzieci mogą bawić się w kolorowych liściach, zbierać kasztany zaś zimą dokarmiać ptaszki. Dysponujemy również niewielkim ogródkiem, gdzie wiosną dzieci z rodzicami sadzą kwiaty, zioła i krzaczki ozdobne. Strefa naturalna uwrażliwia dzieci poznawczo, wycisza, rozwija kreatywność i wyobraźnię. W strefie tej dzieci mają również kontakt z wodą, szczególnie gdy na dworze są wysokie temperatury, np.: `zabawy wodą w małych basenach lub stolikach wodnych.
- Strefa edukacyjna – to przestrzeń integrująca ze sobą różne obszary rozwoju. Dzieci mają dostęp do różnych zabawek manipulacyjnych, książeczek, puzzli. Zachęca się je do eksploracji otoczenia. Opiekunki proponują aktywności w wodzie, w piaskownicy – szukanie skarbów w piasku, zwracają uwagę na zmiany w przyrodzie związane z porami roku, dzieci szukają mieszkańców naszego ogrodu, np. w trawie ślimaków, motyli, biedronek. Przeprowadzają z dziećmi eksperymenty i obserwacje przyrodnicze. Dzieci mają możliwość swobodnej ekspresji plastycznej na różnych formatach i powierzchniach.
Organizacja przestrzeni na placu zabaw, podzielenie aktywności na strefy pozwala dzieciom na swobodny wybór aktywności i korzystanie z proponowanych zajęć przez opiekunki.