Szanowni rodzice,
W ślad za wieloletnią praktyką i zgodnie z wprowadzonymi rekomendacjami organizacji przestrzeni na placu zabaw w naszej placówce dbamy o to by dzieci aktywnie spędzały czas w ogrodzie.
Aktywność ruchowa musi być obecna w życiu dziecka. Dziecko aktywne to dziecko zdrowe, wesołe, zwinne, samodzielne, kreatywne i zahartowane. Ruch na świeżym powietrzu wspiera i stymuluje rozwój całego organizmu, rozwija umiejętności i kreatywność, rozwija koordynację wzrokowo-ruchowa, buduje samodzielność dziecka, zwiększa odporność oraz przynosi radość.
Wspólna aktywność fizyczna buduje więzi i sprawia, że dziecko lepiej funkcjonuje w grupie.
Regularny wypoczynek na świeżym powietrzu to warunek higieny układu oddechowego i krążenia. Aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu dotlenia organizm, buduje sylwetkę i kondycję oraz pozytywnie wpływa na samopoczucie i dobry sen
Istotnym warunkiem by aktywność dziecka była jak najlepsza ważne jest by dziecko miało dostosowane do pory roku i warunków atmosferycznych ubrania.
Organizacja przestrzeni placu zabaw jaką proponujemy i podzielenie aktywności na strefy pozwoli dzieciom na wybór aktywności i swobodne korzystanie z zaproponowanych zajęć.
Zajęcia proponowane w poszczególnych strefach są cykliczne dostosowane do pory roku a jednocześnie na tyle różnorodne, że każde dziecko znajdzie dla siebie ciekawą aktywność. Dzieci mogą grać w piłkę, łowić rybki w piaskownicy czy poleżeć na kocu i pooglądać książeczki.
Opiekunowie nie narzucają dzieciom aktywności proponują i aranżują możliwości w poszczególnych strefach. Dzieci same wybierają zabawę dla siebie, często mają własne pomysł na kreatywną aktywności. Aranżujemy zajęcia w podziale na cztery strefy:
- strefa ruchu, gdzie dzieci mogą:
- jeździć na rowerkach, jeździkach, hulajnogach itp.
- wspinać się na zjeżdżalnię
- zjeżdżać ze zjeżdżalni
- grać w piłkę, kręgle
- pokonywać tor przeszkód, przechodzić przez tunel
- bawić się z wykorzystaniem chusty Klanza, obręczy czy szarf
- łapać bańki
- skakać przez przeszkody itp.
- urządzać wyścigi itp.
- strefa relaksu tu dzieci mogą:
- odpocząć na kocyku lub przy stoliku
- pooglądać i poczytać książki z opiekunem
- pobudować z kloców
- porysować, pomalować
- wziąć udział w zajęciach sensorycznych
- posłuchać muzyki
- strefa natura, gdzie dzieci mogą:
- budować babki z piasku
- obserwować zmiany zachodzące w naturze
- zrobić z pomocą opiekuna piękny kolarz z darów natury
- posadzić i pielęgnować rośliny
- dbać o zwierzęta np. dokarmiać ptaki w zimie
- strefa edukacji, gdzie dzieci mogą:
- dowiedzieć się ciekawych rzeczy o świecie
- pograć w gry edukacyjne np. zgaduj zgadula, czarodziejski worek itp.
- być blisko natury, bawić się darami przyrody np. kasztanami, liśćmi
- doświadczać świat zmysłami np. poznawać zapachy kwiatów i innych roślin, poznać kolory
Czas w ogrodzie to czas zabawy, aktywności i radości