„Gdy w lutym mróz mocno trzyma, będzie krótka zima”.
Być może mróz nie był zbyt duży, ale dał o sobie znać. Zimowe miesiące pozwalają w żłobku na realizację tematów o tematyce tej pory roku. Najciekawsze aktywności, które Panie opiekunki uwzględniły w planie opiekuńczym- wychowawczo- edukacyjnym to:
- Grupa pierwsza „ Delfinki”
– zajęcia o tematyce „ Zimowa garderoba”, łączenie elementów garderoby z częściami ciała,
naśladowana ruchów opiekunki, ubieranie lalek, utrwalanie nazw garderoby i części ciała,
– zabawy rytmizujące z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych przy piosenkach: „ Przyszła zima biała”, „ Śnieg pada- wołają dzieci”, „ Czapka, szalik rękawiczki”, „ Tak się zachmurzyło”,
– tor przeszkód i ścieżki sensoryczne, rzucanie do celu, bitwa na śnieżki,
– praca plastyczna „ Czapka z pomponem”
– gimnastyka buzi i języka: naśladowanie głosu kota przy wykorzystaniu wiersza pt. „ Miauczy kotek miau”,
– kocie ćwiczenia ( chodzenia na czworaka, zwijanie się w kłębek, łapanie myszki, koci grzbiet, kucanie, wstawanie),
– zabawy muzyczne przy piosenkach: „ My jesteśmy kotki dwa”, „ Kot się myje przed śniadaniem”, „ Kotku, co ty robisz dziś”,
– praca plastyczna „ Kotek”- malowane wałkiem.
– Kształtowanie rytmu i wrażliwości muzycznej przy piosenkach: „ Nazywają mnie Poleczka”, „ Dwóm tańczyć się zachciało”, „ A ram -zam -zam”, „ Jedzie pociąg”,
-układanie puzli- dopasowywanie części dinozaura,
– zabawy ruchowe- ćwiczenia równowagi,
– teatrzyk kukiełkowy „ Dinozaur Pimpuś opowiada historie”
– praca plastyczna „ Dinozaur”
* Grupa druga „ Rybki”
– gorąco – zimno ( gimnastyka ciała),
– geometryczna pizza- wspólna praca z wykorzystaniem kolorowych figur,
– „Nasze drzewo serc”- praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny w kolorze czerwonym,
– „ Kim są przyjaciele”- co można robić wspólnie, rozmowa o przyjaźni z wykorzystaniem plansz,
– wolno- szybko: gramy na instrumentach w określonym tempie,
– piosenka „ Czerwone serce”,
– zabawa oddechowa- „ Baloniku nasz malutki”,
– kształt, wielkość, kolor_ zabawy na spostrzegawczość,
– praca plastyczna- kolorowy balonik- wykorzystanie techniki wybranej przez dziecko,
– „ Niedźwiedź polarny”- praca plastyczna z wykorzystaniem widelca i pasty do zębów,
– wspólne czytanie i opowiadania o niedźwiedziach, piosenka „ Polarny Miś”
* Grupa trzecia „ Raczki”
– Pogadana- „ Jak powstaje pizza?” z wykorzystaniem plansz edukacyjnych, rozmowa na temat historii pizzy, układamy dodatki do pizzy z wykorzystaniem kolorowej chusty animacyjnej,
– utrwalanie nawyków porządkowych i samoobsługi,
– zajęcia ruchowe przy piosence „ Tarantella”, „ Misie dwa”, „Serduszka dwa”,
– praca plastyczna „ Czekoladowe blotko”- lepienie z masy serduszek, wycinanie foremkami i używanie wałków o różnych aktualnych,
– praca plastyczna „ Serce dla przyjaciela”,
– wspólne czytanie książki „ „ Najlepsza zupa na świecie” Susann Isern, dzieci poznają co to znaczy być serdecznym, gościnnym, życzliwym,
– zabawa w gotowanie- utrwalanie nazw warzyw,,
– praca plastyczna „ Maski”, „ Dinozaur”,
– Teatrzyk cieni „ W krainie dinozaurów”,
– wprowadzenie elementów jogi dla dzieci.
Wspólne obchody świąt:
„ Dzień Kota”, „ Dzień Dinozaura”, „ Dzień Pizzy”, „ Międzynarodowy Dzień Przyjaźni”, „ Bal Karnawałowy”.
Aktywności na placu zabaw:
– tor przeszkód, „ Epoka lodowcowa” zabawa z wykorzystaniem figurek dinozaurów z lodu, obserwacja zmian przyrody, aerobik przy muzyce karnawałowej, obserwacja nieba, wyścigi jeździkami, rzucanie do celu.