W marcu jak w garncu, mówi stare porzekadło. U nas w żłobeczku też tak było.
A oto niektóre aktywności:
Dzień Kobiet i Mężczyzn
– przygotowanie upominków,
– wspólne zabawy i tańce
Witaj Wiosno
– uroczyste powitanie „Pani Wiosny” piosenką Witaj Wiosno! Witaj Wiosno!
– omówienie zjawisk zachodzących wiosną w przyrodzie i pogodzie (topnienie śniegu,
pierwsze promyki słońca, rozkwitanie pierwszych wiosennych kwiatów, budzenie się
zwierząt ze snu zimowego, przylatywanie ptaków). Wyjaśnienie zwyczaju pożegnania
zimy Marzanną;
– zabawa rytmiczno – ruchowa z piosenką „Była sobie żabka mała”
– uwrażliwienie na piękno budzącej się przyrody i kształtowanie pozytywnego
stosunku do przyrody;
– zagadki Pani Wiosny oraz zabawa ”Szukamy pierwszych oznak wiosny”;
– „Suknia Pani Wiosny” wykonanie pracy plastycznej. Wyklejanie sukni
przygotowanymi wcześniej kwiatami.
- Zajęcia ruchowe
– kontynuacja codziennej gimnastyki; podskoki, przysiady, skłony, rozwijanie
wzajemnych kontaktów, maszerowanie, kołysanie, bieganie, ćwiczenia w parach;
– „Skaczące Żabki” – zabawy ilustrowane ruchem ciała, naśladowanie ruchów
skaczących żabek;
– „Bociany” zabawa ruchowa z elementami równowagi. Dzieci w rytm muzyki
fruwają jak bociany z szeroko rozłożonymi rączkami. Na sygnał opiekunki dzieci
próbują stanąć na jednej nóżce. Kształtowanie koordynacji ruchowej i słuchowej;
-„Wiosenny wietrzyk” – zabawy z chustą animacyjną;
– zabawy ruchowe z elementami toczenia i ćwiczenia w rzucie. Rzucanie woreczkami
do celu z odpowiedniej odległości – dzieci starsze, turlanie piłek – dzieci młodsze;
– „Wiosenny deszczyk” – opiekunka puszcza bańki, a dzieci próbują je złapać w
rączki. Zwiększanie zakresu ruchów rąk oraz koordynacji ciała – dzieci młodsze;
– „Wyścig żaby ” – ćwiczenia ruchowe rozwijające szybkość – dzieci starsze;
- Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne
– „Suknia Pani Wiosny” – wspólna praca plastyczna. Wyklejanie sukni pani Wiosny
przygotowanymi przez opiekunkę kwiatami.
– praca plastyczna „Krokus” – wyklejanie kontur kwiatka kawałkami kolorowego
papieru;
– „Kolorowa tęcza” – wyklejanie szablonu tęczy plasteliną;
– zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne: klocki drewniane, piramidy – dzieci młodsze,
puzzle, układanki – dzieci starsze;
– dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat, gwiazda, prostokąt) –
celowanie i wkładanie. Stymulacja procesów spostrzegania oraz koordyncji
wzrokowo-ruchowej. Dopasowywanie kształtu foremek – dzieci młodsze;
- Zajęcia umuzykalniające
– rytmizowanie piosenek dotychczas poznanych,
– zapoznanie dzieci z piosenkami o tematyce wiosennej: „Maszeruje wiosna”, „Kle-kle
Boćku”, „Była sobie żabka mała”
– zajęcia rytmiczno-ruchowe z piosenkami: „Pszczółka śpi w ogrodzie”, „Mam
biedronkę kropkowaną”
– naśladowanie dźwięków wiosennej aury: wieje wiatr, świeci słonko, pada deszczyk,
burza, grzmot;
– dowolne, wspólne tańce i zabawy przy muzyce;
– „wiosenna orkiestra” – próba gry na instrumentach muzycznych;
– zapoznanie z zabawą „Wiosenna burza”
- Zadania wychowawcze i opiekuńcze
– utrwalanie i kształtowanie pozytywnych zachowań w grupie: siedzenie w kole,
porządkowanie zabawek, spokojne siedzenie podczas posiłków,
– zabawy w kącikach tematycznych: kucharski, lekarski, samochodowy, fryzjerski;
– „Wiosenne ogrodowe prace „. Poznajemy prace, które wykonujemy wiosną w
ogródku (kopiemy, siejemy, grabimy, podlewamy). Poznajemy narzędzia: grabie,
łopata, konewka;
– wpajanie nawyków grzecznościowych : mi.in. używanie zwrotów „Dzień dobry”,
„Do widzenia”, „Proszę”, „Dziękuję”
– doskonalenie nawyków higienicznych: mycie rączek i buzi po posiłkach,
– doskonalenie czynności samoobsługowych: