Organizacja przestrzeni na placu zabaw

Przebywanie na świeżym powietrzu jest kluczowe dla rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci.

Kształtuje i wspiera rozwój fizyczny, emocjonalny, poznawczy, rozwój społeczny; wprowadza i utrwala zdrowe nawyki życiowe; stymuluje rozwój mózgu i poprawia funkcje poznawcze, wspiera koncentrację, kreatywność; wzmacnia poczucie własnej wartości oraz sprawczości; wzmacnia odporność i poprawia ogólną kondycję dziecka.

Aktywność dzieci na placu zabaw jest zabawą swobodną, kierowaną naturalną ciekawością dzieci. Opiekunki towarzyszą dzieciom obserwując ich działania, proponując nowe przestrzenie zainteresowań, tworząc przestrzeń np. poprzez udostępnianie zabawek i aktywności, którymi może zainteresować się dziecko. Opiekun dba o bezpieczeństwo dzieci i czynnie uczestniczy w ich działaniach.

Zabawy na świeżym powietrzu są ograniczone tylko warunkami pogodowymi tzn. np. silnym wiatrem, ulewnym deszczem, zbyt wysoką temperaturą, smogiem. Po za tymi wyjątkami, regularne wyjście na plac zabaw jest dla nas naturalną i konsekwentną realizacją planu dnia.

Podejmowane aktywności na placu zabaw:

  • Prowadzenie kącika/ strefy ruchu (wydzielenie miejsca ruchu dla dzieci podczas którego Maluchy spędzą aktywnie czas np. jeżdżenie jeździkami, przeciąganie liny, rzucanie do celu, rzucanie/kopanie piłką, przechodzenie i pokonywanie toru przeszkód, zabawy w zawody itp.)
  • Utworzenie kącika relaksu (wydzielenie strefy odpoczynku dla dzieci. Maluchy mają możliwość leżenia/siedzenia na rozłożonym kocyku. W tym miejscu dzieci mogą czytać książeczki, bawić się akcesoriami sensorycznymi, słuchać dźwięku natury, słuchać i brać udział w rozmowach na temat otaczającej dzieci natury itp.)
  • Utworzenie strefy/kącika natury (wydzielenie strefy natury – doniczki, małe ogródki w których dzieci będą mogły sezonowo sadzić/siać rośliny, dbać o nie używając konewek, łopatek, taczek. Utworzenie ścieżki sensorycznej z drewna).
  • Prowadzenie strefy dydaktycznej/edukacyjnej (wydzielenie miejsca np. stoliczka do rysowania, malowania, wykonywania prac plastycznych na świeżym powietrzu, malowanie na rozwieszonym sterczu, kąciki tematyczne np. sklep, wóz strażacki, zabawy chustą animacyjną, malowanie kredą, małe laboratorium do eksperymentowania wodą.)
  • Strefa dla najmłodszych dzieci (utworzone na wydzielonej części tarasu dla dzieci stref np. dydaktycznych, ruchowych, relaksu, stref chłodzących w upalne dni).
Scroll to Top
Skip to content